woensdag 20 september 2017

De eerste opdracht - de testversie - in tricot

Dat huiswerk waarover ik in mijn vorige bericht schreef, is in dit geval heel veel grondpatronen tekenen, weer handig en snel tekenen en aanpassingen maken op patronen die ik zelf teken aan de hand van het gewenste voorbeeld. Dat kunnen overhemden, shirts, T-shirts, jassen etc zijn voor jongens en heren. Dat houdt in 2 boeken doortekenen en alles proberen te onthouden. Dat gaat met allerlei formules/berekeningen, uitgaande van de opgemeten maten of met standaard maten uit het boek. Naast het tekenen is het ook fijn als er praktische opdrachten zijn. Die mag ik maken op de maten van mijn zoon en man. Zo is iedereen blij, dat mama een opleiding doet ;)
Op de foto zie je de eerste opdracht voor de Coupeuse opleiding. Het is een shirt met lange mouwen van rekbare stof voor mijn zoon. Op de foto is de eerste versie te zien.
Zoon heeft vrij lange armen en moet nog even passen welke van de twee lusrandjes de juiste is. Of juist er tussenin, kan natuurlijk ook. De afwerking bij de hals, de bies, heb ik op de gok (ohw) gedaan, aan de hand van zijn hoofdomtrek - 10%. Komt aardig uit, ik denk dat hij er ruim met zijn hoofd door moet passen. Hij houdt niet zo van strak.
Zoonlief wilde als kleine dreumes/peuter al graag rood als kleur voor het liefst al zijn truien en broeken, dat is in de loop van de tijd niet erg verandert. De kleurtjes moeten knallen en donkere kleuren behalve zwart met iets wat knalt, doet hij echt niet aan. In de loop van de tijd is het rood voor broek en trui/t-shirt verandert naar grijze en blauwe jeans en de shirts en truien......: Rood! Grappig.
Dit keer wilde hij graag een tricotstofje met formule 1 auto's en rode tricotstof en ook zwarte tricotstof met allerlei bochten in het patroon. Ja hij maakt het zijn moeder niet gemakkelijk ;)
Die stofjes heb ik inmiddels allemaal klaar liggen, maar omdat ik die stof niet wilde verknippen, eerst een testversie om te zien of de pasvorm goed is. Als hij straks terug is van het kinderfeestje van zijn beste vriendje, dan mag hij de trui passen. De mouwen heb ik erin geregen en de witte lusdraadjes zitten er dus nog in. Ik ben benieuwd of het past, dus wordt vervolgt....
Ik weet dat het shirt een beetje vreemd op de foto hangt, maar dat komt omdat de kleerhanger te groot is ;) die loopt nu door tot in de mouwen. Vandaar dat het er een beetje komisch uitziet :)