woensdag 12 juli 2017

Zomervakantie en Kerstkleed

De zomervakantie is aangebroken.
Op vakantie gaan we niet, dat zit er dit jaar echt niet in, maar low-budget uitjes staan zeker op het programma.
Op de eerste vakantiedag zijn zoonlief en ik samen naar het Kristalmuseum geweest. Prachtige stenen hebben we gezien en uit allerlei landen. De kosten vielen enorm mee, dus we namen een kopje koffie en wat te drinken met een stroopwafel. Zoons favoriet. We deden een speurtocht en al speurend leerden we van alles over al dat prachtige gesteente, mineralen en ook fossielen die in onze aarde verborgen liggen. Prachtig om te zien en zoon smulde van alle informatie en kennis die daar te vinden was. Ter afsluiting mocht zoon nog een aandenken kiezen, het werd een doosje met kleine steentjes. De steentjes in de zakjes had hij gevonden tijdens het goudwassen, wat je in het museum ook kon doen. Stukjes pyriet en kleine edelsteentjes vond hij en dat mocht mee naar huis. En zo was onze eerste dag al snel gevuld.


Verder bakten we nog koekjes en bakten we een groentetaart als avond eten, gewoon van bladerdeeg, 3 eieren en een pakje slagroom en geraspte kaas. De kaas was gewoon een oud stukje wat nog over was en niet meer zo smaakt op een boterham. Het recept had ik gezien bij Aad-actief (Google maar, dan vind je het wel). De taart was heerlijk, al ben ik de foto vergeten te maken en er bleef niets over. De koekjes smaakten ook erg goed. Heerlijke roomboterkoeken. Ze waren wat groot uitgevallen, maar dat geeft niks.



Op deze 2e dag van de vakantie werd onze zoon uitgenodigd om 's middags bij een vriendje te komen spelen en logeren, dus ja.. dan maak ik tijd om te naaien :)
Ik wilde de korte broek voor zoonlief afmaken. Het patroontje heb ik dit keer niet zelf getekend, maar vond ik in het blad: La maison Victor 3-2017, Lulu-broek (deze heb ik verkort en iets ingenomen heb, omdat ik simpelweg niet meer stof had. Ook heb ik al eerder de lange broek van dezelfde stof en hetzelfde patroon voor zoon gemaakt, welke met heel veel plezier gedragen wordt, gewoon met een wit shirt erop. Staat erg leuk!)
Het broekje maakte ik van de restjes van zijn joggingbroek. Het patroon wijst zich vanzelf en het broekje is erg snel te naaien. De stof lijkt op zijn kop, maar dit is op verzoek zo gedaan. Als zoon het broekje dan aanheeft, kan hij zelf de tekst lezen.
De broekspijpjes waren wat kort, maar meer stof had ik niet. Ik maakte ter verlenging van de broekspijpen een valse naad van een reepje stof wat ik nog had. Nu is de stof helemaal op. De naden heb ik gelockt. Dat was eigenlijk niet nodig, maar ik was toch bezig en wilde ook even weten hoe de lockmachine zich gedraagt met zachte rekbare stoffen, maar het ging prima. En zoon blij met deze zachte korte broek met een plooi in het voorpand en met steekzakken. Niet geschikt voor de warmste dagen van het jaar, doordat het stofje wat warm is, maar wel fijn soepel en zacht. Dat draagt heerlijk, want bij het tussentijds passen, wilde hij het broekje al niet meer uit ;) Heerlijk om in de vakantie te dragen.

Vandaag dag 3 van de vakantie. Zoon is nog bij het vriendje en ik ben dan altijd een beetje van de leg. Ik heb hem het liefst bij me, maar ik gun hem ook het plezier van spelen en logeren, maar het is zooooo stil. Vanavond komt hij fijn weer thuis.
Ondertussen was ik, nadat ik de bovenverdieping had gesopt en gestofzuigd en ook de trap had afgesopt en de wc's had schoongemaakt, naar mijn naaikamer/naaiatelier gegaan en begon ik aan korte broek nr.2 van hetzelfde Lulu broekje van La Maison Victor 3-2017, want het naait erg makkelijk en snel. Daarvan zal ik binnenkort foto's maken.

Tussendoor rommelde ik wat in mijn naailes-tas en zie daar: het vergeten kerststofje wat een kerstkleed had moeten worden.... vorig jaar... oeps.
Dus heb ik meteen maar even een afwerkrandje gestikt met mijn naaimachine en daarna heb ik de stof in de wasmachine gedaan. Het is altijd verstandig om de stof even te wassen om krimp te voorkomen. Vaak vergeet ik dat..... maar dit keer niet. Nu hangt de stof te drogen. Dat gaat wel even duren, denk ik. Het regent hier al heel de ochtend en zoals het er nu uitziet gaat het ook nog wel even duren voordat het ophoud met regenen. De lap stof hangt boven over de reling van de trap te drogen. Komt goed. Als de stof droog is het een kwestie van even de tafel opmeten, en de stof even strijken en knippen indien nodig en vervolgens een nette zoom erin leggen. In de hoeken zou er dan nog een Engels hoekje kunnen, om het helemaal perfect te maken. Of ik dat ga doen... dat weet ik nog niet. Eerst maar even laten drogen en ondertussen korte broek 2 afmaken. Gelukkig duurt het nog even voordat het Kerst is ;)