woensdag 28 juni 2017

Courgettesoep, zelf brood bakken en zelfgemaakte eiersalade

Het was een heerlijke dag gister. Niet zo zeer omdat het weer lekker was, nee ik was weer eens als vanouds aan het rommelen in huis. Samen met manlief liepen we onze gebruikelijke rondes met de hond, deed de was en de strijk en ondertussen plukte ik de courgettes in de moestuin samen met een aantal uien die toch een beetje te dicht op elkaar stonden, maar nu al prima zijn om te gebruiken. Ik besloot een courgettesoepje te maken. Heel simpel, ik zal het recept geven:

Een aantal kleine courgettes, of 1 grote
2-3 uien
2-3 teentjes knoflook, naar gelang je dat lekker vind. 1 of geen kan natuurlijk ook ;)
beetje olijfolie om bovenstaand in aan te bakken tot het een beetje kleurt.
2 liter bouilon. Ik gebruikte blokjes, maar je neemt wat je lekker vind.

Laat alles garen en tot slot de staafmixer er door en je kan eten.
Natuurlijk kan er ook nog best een aardappel of 2 door voor een beetje meer stevige soep, die je dan mee blendert, maar daarvoor was ik te lui :)

Daarnaast bakte ik speltbrood gewoon zelf, de avond ervoor begon ik met het maken van een poolish. Een vrij nattig voordeeg. Ik bak met grote regelmaat zelf ons dagelijks brood, dan weer van een kant en klare mix van de molen, dan meng ik het meel en bloem weer zelf, heel verschillend. Nu was ik op zoek gegaan naar een simpel recept voor Speltbrood zonder suiker, en wat bovendien de tijd krijgt om te rijzen. Dat vind ik belangrijk. Geen snel snel brood maar gewoon goed brood zonder suiker, wat rustig brood mag worden. Tussen de bedrijven door een keer kneden en vouwen en rijzen en nog eens rijzen en bakken.
Het brood was erg smakelijk, en verdween als sneeuw voor de zon. Ik ben vergeten een foto te maken van de broden, maar ze zagen er erg mooi uit. Ik heb er 2 gemaakt. 
Hieronder een foto van het deeg, dat rijst onder een laagje huishoudfolie.

En ook maakte ik nog een eiersalade. Dat kwam zo. Ik had nog 2 gekookte eieren. Maar met 2 personen en 3-4 boterhammen lukt dat niet om die volledig te bedekken daarmee. Dus ik dacht ik maak eiersalade. Ik hakte met een mes het ei in stukjes en deed het in een kommetje.
Ik voegde daar aan toe:
-1flinke eetlepel mayonaise
-1flinke eetlepel Griekse yoghurt
- en een klein theelepeltje franse mosterd
- beetje bieslook erboven aan stukjes knippen met een schaar
Goed roeren en dan wordt het zo:

Zie daar, één van de overheerlijke zelfgebakken boterhammen met zelfgemaakte eiersalade van onze eigen kippetjes. En er was nog salade over, voor 's avonds bij de soep met een plak brood. De soep was voor ons 3 ook wat veel, dus er is een voorraadje de vriezer in gegaan. Altijd handig voor als ik eens wat minder tijd heb en toch een soepje wil, als voorgerecht of als lunch.