maandag 15 mei 2017

Tuindag

Vanochtend in alle vroegte gingen we naar het tuincentrum. Nou ja, tuincentrum. De lokale kweker. En ik ben groot voorstander van lokaal kopen.  Heel prettig en fijn. Bijkomend voordeel is dat ze veel zelf kweken en de prijzen laag zijn. Kunnen wij de boel voor weinig geld toch erg gezellig maken. Iedereen blij!
Normaal gesproken zou ik bezoekje aan de kweker alleen gedaan hebben, maar nu we beide thuis zijn is het soms ook wel handig, een paar extra handen.
We hebben van allerlei plantjes gekocht. Gewoon van die gezellige petunia's en geraniums. Je kent het wel.
Maar de kluitjes van die arme plantjes waren kurkdroog. Ik zette ze in schalen gevuld met water en daar hebben ze vanaf vanochtend tot nu gestaan. Morgen ga ik ze in bakken zetten. Een enkeling is al geplant, maar de meeste moesten echt eerst even wat water opslurpen en het leek of ze even vergeten waren hoe dat ook alweer ging. De een had het sneller voor elkaar dan de ander maar de snelle slurpers staan netjes in een bak of pot.
Op deze foto zie je de hangverbena, met geranium en een of ander zilverkleurige hangplant waarvan ik de naam ben vergeten. De bloembak aan het houthok. Hiervan hangen er 2, elk aan een kant met de deur in het midden. Beide bakken zijn qua beplanting gelijk.

Bij het kippenhok staat ook een pot gevuld met lobelia, spaans margrietje, petunia en verbena.
Het lijkt nog wat treurig maar de plantjes gaan groeien en dan hebben ze de ruimte in de pot wel nodig. De potten vulde ik deels met aarde uit de tuin en deels met potgrond.
En eindelijk hebben we onze minituin langs de muur aangepakt. Dat  tuintje bestaat uit 2 stukken van elk een meter of  6 lang en een halve meter breed, denk ik.  Lange tijd stond er niks. Er groeide ook niets, behalve onkruid en dat staat zo slordig en ongezellig. Waarom we er niets aan deden? We wisten niet goed wat er zou kunnen groeien. De grond is vrij arm, er komt alleen ochtendzon in dit stukje tuin en dat maakte het toch lastig.
Wat zetten we er neer: Lavendel? Of een-jarig bloemenzaad? Of rozen? Of rotsplantjes?
Ja lavendel dat is altijd leuk, dat heeft er in het verleden ook gestaan, maar de planten waren verhout en niet mooi meer en hingen helemaal over het stoepje heen. Dat was nog niet het ergste. Het meest vervelende is dat de planten dicht bij de uitlaat van de pelletkachel stonden, die vlakbij uit de muur steekt. Er komen soms vonken uit en als je daar een mooie droge lavendelplant vlakbij hebt staan, wordt ik toch wat nerveus daarvan. De boel zal maar per ongeluk gaan branden. Ik moet er niet aan denken.
Dus het werden schaduwplanten met zo hier en daar een lavendel, maar vooral bloeiende bodembedekkers en wat groenblijvende struikjes. De hele dag zijn we daarmee bezig geweest.
Eerst de arme grond afgraven, rommel zoals puin uit de grond halen en nieuwe grond toevoegen en vermengen, plantjes zetten en watergeven en weer vegen. Het kostte heel wat zweetdruppeltjes op deze toch best warme dag, en op de foto lijkt nog niet veel, maar ik ben er heel gelukkig mee.
Het mooiste is nu dat als ik uit de achterdeur naar buiten loop, ik hier altijd langskom. Erg blij wordt ik ervan!
Ik heb er ook een kabouterlampje neergezet en een klein huisje met een rood dak op een paal. Dat huisje heb ik gevuld met stro. Ik hoop dat de oorwurmen en lieveheersbeestjes dat huisje nu in gebruik gaan nemen. Dan hebben we de natuurlijke bestrijders van bladluis dichtbij de hand. Ik zag dat de net uitgelopen jonge beukhaag al flink onder de bladluis zit en ook de knoppen van de rozen, klimrozen en ook de stamrozen zitten onder. Ik hoop dat de rozenknoppen niet verloren zijn.
We wachten het af en ondertussen even op zoek naar een natuurlijk bestrijdingsmiddel.  
Morgen ga ik weer verder met het vullen van de bakken, potten en andere bloempotjes. De petunia's staan nu nog in de schaal met water, samen met de verbena en lobelia. Kunnen ze nog fijn een beetje water opnemen voor ze morgen in de pot gaan.