vrijdag 17 maart 2017

Tuindagen


De afgelopen dagen heb ik in huis zo goed als niets gedaan.
Tuurlijk deed ik de was en is er eten gekookt, maar verder heb ik 4 dagen vrijwel alleen in de tuin geweest.

Het was ook zo prachtig. De temperatuur was aangenaam en dan kriebelt het aan alle kanten. Dan moet ik naar buiten, zonnestraaltjes vangen ;) en kijk dan zie je de krokussen. De foto's zijn niet heel best. Ik heb ze met de telefoon gemaakt. Excuus daarvoor.

Wat deed ik dan allemaal: nou de aardappels heb ik in de grond gelegd, met daarover een bultje zand. Zie rechterkant op de foto, net voor de beukenhaag van voor naar achter, tot bijna bij de kas. Aan de linkerkant staan de moestuin bakken. Die moet ik nog vullen met compost en een toplaagje moestuingrond. Elke dag een stukje anders breek mijn rug doormidden. De een na laatste is al gedeeltelijk gevuld en daarover ligt vliesdoek. Totaal zijn het 5 moestuinbakken en dat is het nieuwe plan. Vorig jaar had ik mijn moestuin achter in de tuin, maar daar is geen waterpunt, en dus sjouwde ik me een hernia aan gieters water. Dus dit jaar doen we het dichtbij huis, dichterbij de regentonnen. Moet goedkomen.
Ook zette ik een scherm-achtig geval zodat daar tegenaan de doperwten en capucijners kunnen groeien die ik binnen had voor gekweekt.

Ik hoop maar dat ze de eventuele vorst die misschien nog komt, gaan overleven. Ik wilde eigenlijk stro halen vandaag, omdat er omheen te leggen, de grond is namelijk klei achtig en kan wel wat mulch en structuur in de bodem gebuiken. Vorig jaar mengden we het al flink met compost, waardoor het nu wel losser is, maar er mag nog wel wat luchtigheid in. De regenwormen zijn al wel flink actief. Waar ik ook een schep in de grond steek, meteen komen er regenwormen kijken wat ik aan het doen ben. Nu is de aanwezigheid van zoveel regenwormen volgens mij al wel een heel goed teken. Door mulch aan te brengen, verbeter je het bodemleven nog meer en uiteindelijk ook de bodemstructuur, omdat het afgebroken wordt en dus uiteindelijk verdwijnt. Wat dan eind van het seizoen nog over is kan je erdoor spitten of gewoon laten liggen en weer een nieuwe mulchlaag aanbrengen. Ik hoop alleen wel, dat het niet ook heel veel extra onkruid met zich meebrengt. Maar dat zien we vanzelf.
Ook heb ik er een hekje langs gezet, want terwijl ik met de klimrek voor de doperwten bezig was heb ik de hond al 2 keer moeten bevrijden. Hij vond het blijkbaar nodig om er door te willen lopen, heel handig.... of misschien kunnen honden de groene draadjes niet zien..?
Dus een hekje erom tegen de hond en de vogels. Hopelijk worden ze zo grote doperwten en capucijnerplanten.

Ook vulde ik de moestuin bak met compost wat we helemaal achterin de tuin hebben liggen. Ik kruide het met de kruiwagen met een 'lekke' band naar de moestuin. Zwaar joh! Die compost weegt wel wat, maar die lekke band hielp zeker niet mee..
Maar het is gelukt. De bovenlaag is een laag met biologische moestuingrond. Nu maar hopen dat er iets in wil groeien.

Begin van de week had ik de uien al gezet in 1 van deze moestuinbakken. Ik heb het afgedekt met vliesdoek. Niet zo zeer tegen de kou, want volgens mij kunnen ze daar best tegen, maar tegen de vogels. Elk jaar als ik namelijk de uien heb gezet, dan komen vervolgens dagen achtereen de vogels. Die gooien dan gewoon die uien er weer uit. En dan heb ik overal de uien liggen en moet ik ze er nog een keer weer inzetten, en nog een keer, en nog een keer... Niet grappig, dus ik dacht we doen het dit jaar anders. Wie weet werkt het. Met vliesdoek kunnen ze er in elk geval even niet meer bij totdat de uien echt beginnen uit te lopen. Dan hoop ik dat ze het dan niet meer zo leuk vinden om ze eruit te halen. Moestuinieren vind ik echt heel leuk. Van een zaadje naar iets wat op je bord ligt, maar het is hier altijd wel samenwerken met de dieren. Kijken naar, hoe blijven ze ervan af. Denk je dat je de konijnen buiten houd, komt de woelmuis langs ;) ben je alsnog alles kwijt. Zo had ik vorig jaar ook koolplantjes staan, wat denk je, ik hield alleen de nerven over. Prachtig standbeeld bijna :) gemaakt door de slakken.
Of de houtduiven komen de kleine doperwtenplantjes opeten. Vorig jaar had ik een muis in de kas, nou waarschijnlijk een hele familie muis. Tomaten vonden ze niet lekker, maar elk groen blaadje sneuvelde en werd tot de grond toe opgegeten. Nu heb ik bedacht dit jaar de kas regelmatig flink te besproeien. Gewoon 1x een tijdje de sproeier erop ipv elke dag een beetje met de gieter. Als het nat is, vinden ze dat denk ik niet zo fijn. Maar ja het droogt een keer weer op, natuurlijk. We wachten af hoe het dit jaar gaat. Oh ja, voor de duidelijkheid..... Mijn moestuin is biologisch, dus geen slakkengif of muizengif of ander chemisch middeltje. Nee. Ik vind het prima om te delen met de dieren. Ik hoop alleen elk jaar weer dat ze het ietsje eerlijker doen als het jaar ervoor ;) Komt vast goed. Creatief naar oplossingen zoeken, proberen af te leiden met iets anders... En er zijn ook groentes waar ze vanaf blijven gelukkig. Zoals snijbiet bijvoorbeeld. Dat gaat bijna altijd goed. Al moet ik nog zoeken naar een echt lekker recept.

In de kas zette ik een paar zielige koolplantjes, 3 rijtjes voorgezaaide rucolaplantjes

Daarachter 2 polletjes bieslook



en helemaal achteraan (of eigenlijk vooraan) heb ik raapsteeltjes gezaaid tussen de stokjes.

En wat je niet op de foto kan zien is een vak met kropsla wat ik nog gezaaid heb.
Binnen staan de paprikaplantjes. Kijk ze zijn nu aan hun 2e paar blaadjes bezig. Ik hoorde gister dat als ze het 3e paar blaadjes hebben dat ze dan verplant moeten worden in grotere potten. Die had ik gister kocht ik gifgroene potjes voor 1 euro per stuk. Dat vond ik niet duur, dus kocht ik er 13. Dat is precies het aantal paprika's en tomaten die nu in de kamer achter het raam staan. De tomaten die ik ook in die kleine potjes zaaide, zijn nog niet opgekomen. Dat zal nog wel komen, ga ik vanuit.

Diezelfde gifgroene potjes gebruikte ik om de narcissen, die ik van mijn zoon kocht voor een actie van school, in te zetten. Een dag eerder kocht ik er 4.
Deze gaan naar de begraafplaats, voor mijn overleden zoontjes.
Het mos haalde ik uit de voortuin, daar schijnt alleen eind van de middag de zon en dus voldoende mos op voorraad ;) en het kleurt wel mooi bij de buitenpot. Ik stond versteld, zo leuk vond ik het.
Ook deed ik de was en kon daarna heerlijk op de lijn. Niets zo fijn als fris gewassen lakens die buiten gedroogd zijn, vind ik.
En ook bakte ik een kruidkoek. Manlief is morgen jarig, dus dan komt ie wel op en een hoge cake of kruidkoek, staat dan ze gezellig, vind ik. Een dubbele hoeveelheid beslag deed ik in de vorm, want ik wilde een echt hoge kruidkoek. Nou dat is best gelukt, al zeg ik het zelf. En hij smaakt heerlijk.
Vandaag is een dagje van rust en bijwerken wat binnen bleef liggen. Ook mijn werk, wat ik vanuit huis kan doen, heb ik weer helemaal bij. Dat deed ik vanochtend direct, nadat ik zoonlief naar school had gebracht. Het weer is niet heel slecht maar ook niet heel uitnodigend. Daarbij is mijn lijf stram en pijnlijk van 4 dagen tuinwerk. Gister kreeg ik nog amper het ene been voor het andere, dus voor mij vandaag even geen gesjouw en geploeter. Vandaag ga ik het huis poetsen en met de hond lopen, de kippen verzorgen, zelf nasi maken en zorgen dat het huis weer een beetje gezellig en schoon is. Altijd een goed idee met een verjaardag voor de deur. Iedereen alvast een heel fijn weekend gewenst met hopelijk nog een paar extra zonnestraaltjes :)




















Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.