maandag 6 maart 2017

De boodschappen

Het is weer maandag.
De vakantie is weer voorbij.
Vorige week ging ik nog gezellig met mijn zoon boodschappen doen, vandaag moet ik het echt weer alleen doen. Oh, wat is het stil in huis..... Bah.
Maar goed, niks aan te doen, we gaan maar gewoon hard aan de slag!
Zo ontbeten we weer om 6.45uur met z'n allen. Dat samen eten, dat vind ik wel belangrijk en wel zo gezellig. Man moet om 7.15uur echt de deur uit, dus vandaar dat we dan zo vroeg eten. Zoon vind dat niet erg trouwens. Hij is vaak al voor 6uur wakker en leest dan nog even wat. Dus het past hier prima.
Daarna was het lunchbakje vullen van zoon, wat hij ook al goed zelf doet.
De waterfles gevuld en ik sneed een ananas in stukjes waarvan we allemaal wat meenamen. Heerlijk!
De ontbijttafel werd opgeruimd, en schoongemaakt, haren gekamd, tanden gepoetst, snoeten gewassen :) enz enz. Om 8.10uur fietsten zoon en ik gezellig samen naar school. Het weer was niet je dat, maar we kletsen altijd gezellig even zo onderweg naar school. We fietsen er ongeveer een minuut of 5 over, dus dan heeft zoon ook op school nog fijn tijd om met de vriendjes bij te kletsen, zo na de vakantie. Gezellig! Om 14.15/14.30uur komt hij weer thuis. Ik fietste weer alleen terug en besloot daarna even snel wat werk te doen. Er moest het een en ander geprint worden, best veel en ik had bedacht dat in de tijd dat de printer de boel uitspuugt, ik fijn even de boodschappen kon gaan doen. Zo toog ik om 8.45uur naar de supermarkt in het dorp, nadat ik eerst nog even een wasmachine aanzette en de hond uitliet.
Ik kocht niet heel gek veel eigenlijk, maar dat komt omdat er nog een hele rode kool en een bloemkool in de koelkast ligt. Die ga ik deze week gebruiken en daarmee komen we bij het weekmenu van deze week:

ma: chili con carne met veel groente en tortillachips en geraspte oude kaas.
di: rode kool met gehakt en gekookte aardappel.
wo: bloemkoolsoep met afbakbroodjes met kruidenboter
do: krokante kipschnitzel (die kocht ik vorige week bij de slager en deed ik in de vriezer) met gekookte aardappels en doperwtjes.
vrij: restjesdag en stel dat die er niet zijn, dan soep uit de vriezer.
za: pasta met bolognesesaus en veel groente
zo: zelfgemaakte pizza (deeg en saus maken we zelf) met mozzarellakaas.

Wat kocht ik de chili con carne (ma) te maken:
tomatenpuree €0.18
blik tomatenstukjes €0.44
mais €0.59
bleekselderij 1/3 deel €0.43
courgette €0.55
andijvie 250gr €0.99
bonenschotel €1.69
katenspek paar plakjes €0.25
gerapte kaas 1/2 zakje €0.72
bio rundergehakt, de helft voor di  €2.99 = €1.50
paprika's 3x €1.49 maar hiervan gebruik ik er 1 € 0.50
uien 2kg (maar daarvan gebruik er maar een paar) €0.15
tortilla chips €0.55 (halve zak)
Maar hiervan gaat veel over zijn en ik verwacht er zeker 3x van te kunnen eten. Wat overblijft vries ik in. Tortilla chips bewaar ik apart. Handig voor op een later moment.

Voor de rode kool met gehakt (di):
Niets gekocht, er ligt nog een hele rode kool, en nog een paar aardappels en jus is nog op voorraad, half pakje gehakt wat over is van de chili con carne €1.50

Voor bij de bloemkoolsoep (woe):
afbakbroodjes 0.45
3 bouillonblokjes ?
kruidenboter heb ik nog een restje staan.

Voor bij de kipschnitzel (do):
schnitzels liggen in de vriezer, aardappels zijn er nog net genoeg, en doperwtjes liggen ook in de vriezer.

Restjesdag (vr):
Dat is nog even afwachten dus, maar zijn ze er niet, dan ligt er nog soep in de vriezer

Pasta met bolognesesaus (za):
Pasta is op voorraad, bolognesesaus ook nog in pot aanwezig, nog wat extra uien en paprika erbij snijden en roerbakken

Pizza Homemade (zo):
Die maken we zelf van bloem, water en gist. Dat is altijd in huis. Pot pastasaus erover of zelf maken van knoflook, ui, gezeefde tomaten en kruiden en evt. salami als dat in huis is. Anders vega.
Mozzarella voor erover in plakjes of stukjes €0.45.

En dan is de week alweer voorbij. De toetjes heb ik niet genoemd maar wel gekocht. We eten dat niet dagelijks, en waarschijnlijk doen we hiermee wel een week of 2:

Griekse yoghurt €1.39
aardbeien yoghurt €1.49

Verder kocht ik nog voor de voorraad:
verse melk 2l €1.39 (voor evt een keer zelf rijstpap te maken of custard ofzo)
drinkyoghurt €0.69 (drinkt zoon soms)
curry €0.99
mayonaise €1.09
blok kaas bijna een kilo €5.19 (er is nog kaas, dus waarschijnlijk beginnen we hier volgende week aan of de week erna)
Gezeefde tomaten (altijd handig voor soep of pasta-/pizzasaus) 2x €0.46
Quinoa €2.99
Wortelen (om rauw tussendoor te eten, vinden kinderen ook vaak lekker hier) €0.89

Fruit had ik nog veel liggen, appels en druiven, dus ik kocht alleen:
bananen €0.72 voor tussendoor of in een smoothie

rozijnenbrood halve €1.29 gaat mee in de lunchtrommel en voor de lekker en de snoepmiddag kocht ik:
naturel chips (snoepmiddag op zondag, halve zak 0.40) €0.79
roasted pindas (1/2 snoepmiddag en 1/2 avond) €1.29
chocolade rozijntjes (1/2 snoepmiddag en 1/2 avond) €1.39

Totaal was ik bijna € 39,00 kwijt. Maar ik vond het niet echt heel veel, wat vind jij?