vrijdag 24 februari 2017

Storm, hond, moestuin, zaadjes, kas en vakantie

De storm is gaan liggen, de schade is beperkt. De straat ligt vol met takjes en takken, maar verder oogt alles rustig. Gelukkig.
De hond vond het niet grappig om gisteravond tijdens de storm naar buiten te moeten, hij wist niet hoe snel hij weer naar binnen moest gaan.

En nu, nu ligt hij rustig in zijn bench te slapen. Hij ligt te wachten tot vrouwtje klaar is met werken, wat ik net heb afgerond. Even een berichtje plaatsen en dan dadelijk lekker even een grote wandeling maken, want met die griep kwam er van lange wandelingen ook niet veel. Nog altijd ben ik niet helemaal fit, maar een grotere ronde is voor beide fijn. Gelukkig is het maar een klein hondje en heeft hij niet perse zoveel beweging nodig, maar elke dag een wandeling van een half uur tot een uur, daaraan beleven we beide veel plezier. En daarna, gaat de hond altijd liggen kauwen op zijn bot en neem ik een kopje koffie met iets lekkers en dan lees ik altijd even wat blogs. Gezellig! Daarna zal ik even flink aan de slag moeten. Boven stofzuigen en soppen en dweilen en toiletten schoonmaken en vanmiddag het zelfde verhaal beneden. En misschien nog even iets lekkers bakken, omdat het vakantie is. Misschien cake, of molenkoek of muffins, ik weet het nog niet. Tijdens het poetsen zal de inspiratie wel komen, denk ik.

De moestuin, ligt een beetje stil, met die regen deed ik zo goed als niets. Wel heb ik wat zakken moestuingrond gekocht om te mengen met de kleigrond, in de hoop dat het ietsje luchtiger wordt. Ook gaat er nog een berg compost doorheen, is het plan, en wie weet is dan dit jaar de grond iets beter te bewerken als afgelopen jaar. Het was dan weer te hard, dan weer te zompig, echt niet fijn. Dus ik heb goede hoop :) Nu nog even een beetje zon en goede zin en dan zal het wel lukken.

De zaadjes gaan goed, de paprika's die ik op de Deno-methode opkweek zijn alle 5 in een potje gegaan en groeien zowaar verder, jeej. En ik zag dat de andere paprika's ook klaar zijn om over te gaan naar een groter potje, dus dat ga ik van het weekend maar eens even doen. Hoop maar dat ik ze goed kort kan houden totdat het moment komt dat ze naar buiten kunnen. Ik vind het best moeilijk, want ik doe dat gewoon in huis. Ze staan in een koele kamer weliswaar, maar toch als daarop de zon schijnt wordt het opeens toch ook daar best warm. En of dat de zaailingen ten goede komt.... we zullen zien wat het wordt. De tomaten heb ik nog niet gezaaid en ook dat moet ik eens even een keertje gaan doen, want anders zit ik in de zomer zonder tomaten, en dat zou zonde zijn. Die kunnen straks mooi samen met de paprika's in de kas. Vorig jaar heb ik dat ook gedaan. Werkt mooi. Maar voor ik in de kas aan de slag kan moet ik de aarde daar nog een beetje gaan losmaken en wat compost doorwerken en ik wilde ook daar een laagje nieuwe moestuingrond aanbrengen.
Ik zag op de vlog van Tom's Moestuin op YouTube dat je ook worteldoek kan aanbrengen en daarin gaten branden zodat daarin de tomatenplanten en paprikaplanten geplaatst kunnen worden. Door het worteldoek heb je dan minder last van onkruiden die opschieten uit de aarde. Ik ga daar nog even over nadenken of ik dat ook ga doen. Ik ben er nog niet uit. Het brengt natuurlijk ook weer de nodige kosten met zich mee, en waar ga ik rollen worteldoek vandaan halen? Wat ik wel ga doen is de tomaten en paprika's doorschuiven ten opzichte van waar ze vorig jaar stonden, om eventuele ziektes te voorkomen. Wisselteelt.

En dan is het vanaf vanmiddag weer vakantie voor onze zoon.
Dat vind ik ook zo fijn!
Gezellig weer met z'n tweeën thuis, niet op de klok kijken, de hele dag door kletsen want daar is hij erg goed in ;) en wat leuke dingen ondernemen. Een planning heb ik nog niet. Ik denk dat het neerkomt op: Donald Duckjes lezen, pyjamadag, een keertje naar de film, speeltuin evt indoor met een vriendje, en vooral lekker niksen, knutselen en prutsen en een keer een gezellig ontbijtje of lunch  met z'n drieën. Heerlijk!