maandag 14 november 2016

Een raar begin van de week, deze maandagochtend

Deze maandag begon een beetje raar.
We hadden geen zin om op te staan. Das al raar ;)
Maar dat kwam, het was nog donker, en koud en nog een beetje moe, en manlief gaat een paar dagen naar de beurs in Frankfurt.
Ok, das raar, maar voor het werk noodzakelijk. Dat hoort er af en toe gewoon bij.

Verder bleek de hond geen zin te hebben in zijn eten. Das erg raar, want normaal gesproken eet hij alles wat los en vast zit en lijkt hij altijd honger te hebben en probeert ons soms zelfs voor de gek te houden, door net te doen alsof hij zijn eten nog niet gehad heeft. Maar deze ochtend taalde hij niet naar zijn brokjes.... Hij lag daar maar op het kleed in de kamer. Hij deed niet veel. Normaal gesproken rent hij rond, speelt, doet gek, en nu...... niets...
Dat vond ik zo raar dat we de Dierenarts hebben gebeld. Hij heeft hem vanochtend direct nagekeken en blijkt zijn maag en darmen wat van streek te hebben. Hummer kreeg een injectie en tabletjes mee, na een dag of 3 zou het beter moeten worden. We hopen het maar, maar tot nu ligt hij daar maar te liggen en te slapen... Naar om te zien, dat hij zich zo rot voelt. Af en toe komt hij een aai halen of ik kom er 1 brengen en lopen we buiten even een klein rondje zodat hij zijn behoefte kan doen. Maar leuk is dit allemaal niet.
Daardoor voel ik me ook niet erg lekker, ik functioneer niet goed als iemand of een hond in dit geval niet lekker in orde is. Dus besloot ik maar iets lekkers te bakken, dat is altijd goed. Ik haalde het recept en de tekst bij Teunie: www.eenvoudigleven.blogspot.nl: Schoolmuffins

Voor wie nieuwsgierig is naar de schoolmuffins: schoolmuffins maak ik van half bloem, half volkoren meel. Dan zijn ze lekker voedzaam. Ook doe ik er niet al te veel suiker in. Dan houden we het ook nog enigszins gezond. Dit is het recept voor 24stuks: Mix 225 gram bloem, 225 gram volkorenmeel, 4 theelepels (wijnsteen)bakpoeder, 150 gram suiker, 2 eieren, 4 dl. melk, 100 gram zonnebloemolie en 1 theelepel zout. Doe een eetlepel beslag in ieder muffinvormpje. Leg er een klodder jam op. Dek af met een eetlepel beslag. Bakken: 20 minuten in het midden van een op 200 graden voorverwarmde oven.


Ik maakte het met kokosmelk, maar dat smaakte prima!
Om ook iets bij de koffie te hebben besloot ik ook meteen maar een kruidkoek te bakken. Dat ruikt zo lekker met die speculaaskruiden erdoor:
Het recept:

250 gr. bloem
200 gr. donkere basterdsuiker (ik nam lichte en een deel gewone suiker omdat ik niet genoeg had)
200 ml. melk
1 eetl. speculaaskruiden
2,5 theel. bakpoeder
1 ei geklutst
snuf zout.

Je mengt de droge delen eerst met elkaar zodat eventuele klontjes eruit zijn. Voeg dan het geklutste ei en de melk toe en roer tot je een mooi glad beslagje hebt. Ik heb het daarna in een tulbandvorm gedaan en in een voorverwarmde oven 180graden Celcius voor 50-60min gebakken. In dit geval had ik ook deze met kokosmelk gemaakt, omdat ik simpelweg niets anders meer in huis had. Maar het werkt prima, zoals je ziet en de smaak ik ook heerlijk!

En uit de oven heb ik hem bijna direct toegedekt, zodat het vocht er grotendeels inblijft en de koek lekker klef wordt, dat vinden wij lekker :)

Eet smakelijk!
En nu maar hopen dat hondje snel opknapt en er niet nog meer raars gebeurd vandaag.
Boven deed ik even de ramen dicht omdat het zo fris is en ik niet wil dat het heel het huis zich vult met vochtige lucht, zag ik dit:
Dat vond ik zo schattig!
Zoon verheugd zich er namelijk al dagen op dat manlief naar de beurs gaat, want zo heeft hij bedacht: dan kan ik mooi in het grote bed slapen!
En dus heeft hij vanochtend zijn plek gereserveerd door meneer Beer maar alvast op de plek te leggen. Kan hij mijn plek mooi bezet houden, zo vertelde zoonlief vanochtend. Haha leuk hoor.
Verder vind ik het altijd zo stil in huis en niet leuk, maar ach, zo heb ik wel mooi even tijd om tussen de bedrijven door wat te haken voor de adventskalender van zoonlief. Daarin komen allerlei zelfgemaakte dingen of bijvoorbeeld een koekjessteker, met een briefje dat we zelf koekjes gaan bakken. Altijd Feest!
Maar dat is nog even doorhaken, maar het wordt erg leuk, de sjaal voor zoonlief. Ik ben geen held in breien, dus ik haak het maar. Met simpel stokjes, en dat wordt best leuk al zeg ik het zelf ;)