zaterdag 19 november 2016

Een heerlijk 'test' toetje

Met de intocht van de Sint, dwalen de gedachten ook alweer naar kerst.
Wat gaan we doen?
Wat gaan we eten?
De gedachte is om alles simpel en rustig en goedkoop te houden, want de laatste weken van het jaar zijn altijd gekkenhuis. Surprises voor school, Sintviering op voetbal, Sint thuis, adventsperiode, Kerstvieringen op school etc. Dus rust aanbrengen is meestal het juiste om te doen in de Kerstvakantie. Maar ja de 1e kerstdag-maaltijd, vorig jaar deed ik simpel, budget en ik genoot ervan, dus houden we erin. Ik dacht het zo te doen:

Bloemkoolsoep (simpel bloemkool koken in bouillon en pureren, restjes kan je invriezen)

Rollade (krijgen we meestal in het kerstpakket van het werk)
Gebakken aardappeltjes (uit de voorraad uit de tuin)
Rode kool met appeltjes (pot)
Zelfgemaakte appelmoes (appels van eigen boom en nog gekregen)
Bloemkool ui de oven (die moet ik tzt even kopen)

Kwark, met jam en slagroom (jam op voorraad en slagroom meestal ook op voorraad gewoon houdbare en kwark de goedkoopste wie ik vinden kon)

En dat toetje maakte ik dus vandaag. Ik had hele bak simpele magere kwark wat echt op moest. Ik mengde dat met een klein potje overjarige aardbeienjam en klopte er een pakje slagroom met een beetje suiker bij, wat ook dringend op moest. Ik roerde het door elkaar en zelfs mijn zoon wie eigenlijk bijna geen toetjes lust, behalve zelfgemaakte custardvla, vond het geweldig! Manlief nam nog een tweede portie, en beide wreven zich over het buikje;) heerlijk! Het is natuurlijk ver weg van een slank recept, maar lekker was het zeker en man en zoon vonden het beide een top toetje voor Kerst. Dan is dat meteen geregeld :)