zondag 16 oktober 2016

Vrijdag...... Bakdag




Afgelopen vrijdag was mijn bakdag.
Voor het slaapfeestje voor mijn zoon, hij was jarig en is 9 jaar geworden,  had ik beloofd een cake te bakken in de vorm van een voetbal stadion, gevuld met publiek. Mini marshmallows gaan het publiek worden, maar de cakevorm had ik geleend van de bakwinkel en moest zaterdag terug. Ik had het al 1x eerder met deze vorm gebakken, op de dag van zijn verjaardag. Dus snel aan de slag met de boerencake. Hieronder zit de cake net in de oven en begint al mooi omhoog te komen. De moeilijkheid waren alle tribune ribbels. Ik was bang dat de cake niet los zou komen uit de vorm, maar dat viel mee! De cake is daarna in de vriezer gegaan, en dinsdag ga ik het versieren met marshmallows en een voetbalveld.
 Verder bakte ik voor het eerst zachte kadetjes. Ik had nooit gedacht dat dat zou lukken maar kijk even mee:
Hier zit het deeg in de broodbakmachine, alleen om even het deegje te kneden. Excuses voor de slechte foto. Deze zijn met mijn mobiele telefoon gemaakt en niet heel best van kwaliteit zoals je ziet.
In een licht ingevette schaal heb ik het deeg gedurende 1,5uur laten rijzen. Ondertussen heb ik nog wat andere klusjes gedaan, zoals de loom elastiekjes uitzoeken.... pffff

De bolletjes werden na de eerste rijs, afgewogen op ca 60 gram en deze deegstukjes heb ik platgedrukt om de lucht er uit te drukken en vervolgens opgebold en met een draaibeweging op spanning gebracht, hierna heb ik ze weer zeker een uur laten rijzen onder een keukendoek met daaronder iets olie op de huishoudfolie, tot ze mooi groot waren. En dit is het eind resultaat:

Ik vond het er niet gek uitzien, zo voor de eerste keer. En de smaak... erg lekker. En mijn zoon, bedelt nu elke dag of ik ze alsjeblieft weer wil maken ;) geweldig toch? Ik zal binnenkort het recept hier neerzetten, voor de liefhebber.