woensdag 15 juni 2016

Vloerkleden wassen, spoelen... nou ja zoiets en een rondje door de tuin..

Het was zover, deze ochtend tijdens het stofzuigen van het kleed, had ik er echt genoeg van! Het kleed moest eruit! Er zaten allerlei vlekjes op en een duur kleed was het niet dus eruit... Maar ik bedacht me. Annemiek van de Mijmeringen, zie link in de bloglijst, heeft al meerdere malen geschreven over hoe je de kleden eenvoudig zelf kan reinigen. Nou ik dacht, dat valt te proberen, lukt het niet kan het kleed alsnog weg, geen man overboord dus.
Ik begon met een emmer warm sop van Sunsoda. Een mengsel van Sunligt zeep en soda. Een kop of 4 per halve emmer. Die ging mee naar buiten.
Eerst heb ik het kleed op het stoepje uitgerold en helemaal nat gemaakt, met regenwater uit de regenton. Daarna de emmer met sop erover en even ingewreven met een bezem. Nou en toen even niks.... Binnen wat klusjes gedaan, kind van school opgehaald en onderweg kletsnat geregend... Natuurlijk, zal ook eens niet... ;) Maar goed. Thuis de natte boel uit en lekker een droge broek aan en toen vertelde manlief dat hij er nog over gedacht had het kleed binnen te halen, hij was naar buiten gegaan, maar het regende hem te hard af..... Maar gelukkig had hij dat niet gedaan en lag het kleed nog keurig in de regen. Het kwam met bakken uit de lucht en onderwijl dat het kleedje buiten lag zijn er wel 3 flinke buien overheen gegaan, hebben we gezellig een boterhammetje gegeten samen.. En toen het droog werd nog een emmer met Sunsoda en weer lichtjes ingewreven. En nog een bui erover..
De poes houd het allemaal nauwlettend in de gaten. Het lijkt of ze denkt, wat is die rare meid nu weer aan het doen...  :) maar dat mag de pret niet drukken. Ik vind het eerlijk gezegd een top experiment. Stel je voor dat het lukt, en dat ziet er echt naar uit! Dat is toch geweldig! Ik wordt er gewoon blij van. Wie had dat gedacht?

Na het eten hebben manlief en ik samen het kleed over het bankje getrokken, om uit te lekken en heb ik er nog wat gieters regenwater over gegoten, om het opgespatte vuil en de resten sunsoda er weer af en uit te spoelen.
Kijk :)
En nu mag ie drogen, als er tenminste niet weer een bui overkomt, maar ja dat is ook niet erg, dan is ie ook weer mooi schoon gespoeld.
Zojuist heb ik het kleed over de picknickbank getrokken, dan kan het water er mooi vanaf lopen. Het ziet er al wel een stuk schoner uit. Dus ik ben blij. Dan heb ik toch weer een euro of 40 bespaart. Dure kleden koop ik zo wie zo niet, dat is niks met kinderen en een hond over de vloer. Maar elke besparing is er 1 en deze is ook nog leuk om te doen.

En toen liep ik in het zonnetje nog even door de tuin. De klimroos is prachtig, al is het mooiste punt al geweest. Maar dat geeft niet. Ik vind het nog altijd prachtig!
 Het doorkijkje naar het terrasje, waar nu het vloerkleed te drogen ligt.
En hoe dit plantje heet? Geen idee. Maar het is een leuk plantje. Het staat ook erg leuk in een vaasje en het groeit als kool. Net onkruid. Maar o zo leuk met die gele bloempjes. De bijen zijn er gek op.
De andere klimroos, die is ook enorm gegroeid dit jaar, maar met al die regen wordt ie niet mooier natuurlijk, maar nog altijd mooi genoeg.
En in de kas gaat het ook goed. Vooraan zie je dat de augurk zijn weg naar buiten aan het zoeken is en de tomaten zoeken hun weg naar boven, al slingerend aan het touwtje dat ze meekregen toen ik ze in de aarde plantte. Aan de rechterkant staan nog selderij en spitskool en ook nog wat pluksla en ook de capucijners doen het goed. Deze week nog maar spitskool eten, want die word echt te groot anders. Ben benieuwd hoe die capucijners smaken, ik heb ze nog nooit gehad. Spannend.
En tot slot de aardappels. Frieslanders en nog een bewaaraardappel, waarvan ik de naam niet meer weet. Het stond op een bordje wat ik erbij had gezet, maar die heeft de hond uit de tuin getrokken... Handig joh, zo'n hond ;)
Op de foto hieronder kan je goed zien hoe hard ze met al die regen zijn gegroeid. Enorm. Er hoort daar in het midden een paadje te zijn..... ;) nu dus even niet meer....
Maar de bloemetjes bloeien al, ik zal binnenkort een kijken of het in de grond ook zo hard is gegroeid, ik kan het me haast niet voorstellen.... Afwachten maar. Eerst maar genieten van de bloempjes. Ook leuk!