woensdag 11 mei 2016

Moestuin update - in beeld en een paar woorden

Aan de linkerzijde van de nieuwe smalle moestuin beginnen de aardappels op te komen, net als het onkruid, maar dat negeer ik maar even. Elke dag lijken ze een flink eindje te groeien. De gele goudsbloem is nu met haar 2e bloem aan het bloeien.
 Ook aan de rechterzijde waar ik de Frieslanders gezet/gepoot heb, beginnen de aardappels op te komen met op de voorgrond een oranje goudsbloem, al is dat zonder bloemen lastig te zien ;)
 De sering, het nog iele plantje bloeit weelderig. Ik heb ze op de vaas gezet. Ik denk erover om nog wat meer planten te kopen, of stekken of.... want het geurt zo heerlijk.


 In de kas slaat de tomaat goed aan, die ik eerder kocht. De andere tomaatjes zijn nog klein maar doen ook flink hun best om te groeien.
 Aan de andere kant staan wat koolplanten en selderij en wat kleine moestuintjes die ik eerder kreeg, met een paar bietjes en beetje rucola en een beetje peterselie, maar het groeit. Ben benieuwd wat het wordt.
 Ook de kapucijner begint tegen het rekje op te klimmen. Deze groente heb ik nog nooit van mijn leven gegeten, dus de verwachtingen zijn hoog gespannen. Ik kan niet wachten tot de eerste bloempjes verschijnen en ik het verloop van zaadje naar grote plant met kapucijners kan volgen.
De pluksla biedt mogelijkheden op korte termijn. Waarschijnlijk kunnen we morgen al wel wat plukken en op brood doen. Heerlijk.
De appelboom bloeit! Als dat allemaal appels worden..... :)
 En de nieuwe notenboom, die we hebben gezet, met daaronder oude hortensia's van elders uit de tuin
 Mijn zitje, achter in de tuin, daar is het goed toeven als het heel warm is. Tot ongeveer 3uur in de middag kun je er heerlijk in de schaduw van de bomen zitten. Ik kijk dan uit op de oude moestuin. De bonenstaken heb ik er al ingezet, nu de bonen nog leggen.


 Ook bij dit zitje staan meerdere rode bessen struiken. Heerlijk, die besjes maar meestal zijn de vogels me voor en worden al van de takken gerist, als ze amper kleur hebben. Maar zoals je ziet zijn de takken flink vol met besjes, nu nog wachten tot ze rood kleuren en heel misschien, als ik heel veel geluk heb, krijg ik er een paar van de vogels mee. Ik kan er natuurlijk wel een net overheen hangen, maar de ervaring leert dat ik dan binnen de kortste keren vogels uit het net moet knippen, omdat ze het niet zien of te gulzig zijn, kortom geen goed idee. Ik hoop wel op een wonder, dat is voor het eerst iets meekrijg van de oogst.... ;)
 Aardpeer, ik had laatst 1 plantje gekocht en op een plek in de moestuin gezet, waar hij rustig zijn gang kan gaan, want het woekert nog al naar het schijnt, maar dat is niet erg daar. Ik ben benieuwd hoe het gaat groeien, boven en onder de grond.
 De snijbiet. Toen ik in het voorjaar naar mijn moestuintje ging zag ik dat de snijbiet het niet had begeven. Het was natuurlijk ook niet bijster koud geweest deze winter. Ik verzette de snijbiet, maar veel vertrouwen had ik er niet in. Maar nu...... zie daar een dijk van een plant!
Nu weet ik niet of het goed is om dit te eten, maar ik zal er waarschijnlijk niet dood aangaan, dus morgen staat op het menu: Snijbiet pasta, naar het recept van Annemiek van Deursen, je weet wel van
annemieksmijmeringen.blogspot.nl
 Dit is de snijbiet. Met als enig verschil ten op zichte van vorig jaar dat het destijds een regenboog snijbiet was, dacht ik... maar ik kan me vergissen.
 De erwten die we voor de meivakantie hebben gelegd, gezaaid, in de grond hebben gestopt komen keurig op.
 De tomatenplantjes die ik binnen zaaide, doen het ook. Net als de bolcourgette achter tegen de muur. En de zonnebloemrankjes helemaal rechts op de foto
En ook het onkruid doet het..... maar dit vind ik dan wel weer mooi onkruid ;)