woensdag 11 mei 2016

Cranberry jam zonder geleisuiker

Ik vond in mijn ieniemienie vriezertje van welgeteld 3 laadjes nog een zakje met cranberry's. Ooit al eens gekocht voor het kerstgevoel maar vergeten...
Maar ik wil de vriezer graag leeg hebben voor als de oogst van de boontjes straks er weer aankomt. Dan is het fijn om ruimte te hebben voor al die groene weldaad. Want ook uit de vriezer vind ik ze mits goed klaargemaakt, nog altijd erg smakelijk.
Dus na wat gewroet in de vriezer vond ik deze.
Manlief zei: gooi toch weg!
Ik zei: nee!
Hij: wat maak je er dan van?
Ik: jam.
Hij: dat smaakt toch nergens naar...
Ik: naar jam! (inkoppertje) natuurlijk.

Maar om zeker te zijn dat ik er jam van kon maken, moest ik snel zijn. Heel snel. Om 5uur zou immers manlief thuiskomen en voor je het weet ligt de boel dan in de kliko.
Dus ik mijn 2e moeder gemaild...
En zie daar een fantastisch en snel en simpel jamrecept, wat ik zelfs kan! En geen geleisuiker voor nodig en dat was geweldig want zoonlief had een vriendinnetje te spelen, hij is 8, en dus kon ik niet even naar de supermarkt. En hiervoor heb ik geen kosten gemaakt, en met als resultaat: overheerlijke jam. Ik kookte de besjes in een beetje jus d'orange en beetje water met veel suiker en verder volgens recept van mams.. en lekker.....
De linkse bak is het schuim wat ik eraf schepte maar ook dat is prima te eten. Dus wat eet ik vanavond bij de koffie... een beschuitje met afschepjam met een toefje slagroom... en nee daar is mijn weegschaal niet blij mee, maar ik wel ;) bedankt mam