donderdag 14 april 2016

Voorjaar in de tuin en kas

In de tuin is nu elke dag wel iets nieuws te zien.
De boom die opeens uitloopt en de pruimenboom die in de bloesem zit.

En ook de verpootte aardbeienplantjes lijken goed aan te slaan.


Ik zal er binnenkort eens wat stro omheen leggen, dat scheelt in het verdampen van het vocht en het schijnt dat de aarde dan wat sneller opwarmt en de aardbeitjes straks op een lekker droog stobedje mooi rood kunnen worden in plaats van op het natte zand.

In de kas gaat het ook erg leuk.
De kool begint nu mooi te groeien, de bietjes komen op, de rucola en ook de spercieboon staat er stralend bij. Al zeg ik het zelf ;) Op de foto zie je de boon net niet. Maar hij staat er echt.

De capucijners die ik binnen had voorgezaaid, lijken weinig last te hebben gehad van hun verhuizing. Het is net of het gewoon verder groeit, misschien is dat ook wel zo.
Geen idee.

Maar de tomaten zijn zielig....! Echt.! Ik heb ook geen idee wat ik daaraan moet doen... Kijk het zielig zijn op de foto, net voor het touwtje en links naast het potje.. Vorig jaar ging het als een trein, maar nu...? Ben ik misschien toch te snel geweest met in de kas planten... Zou kunnen natuurlijk. Ik wacht het nog maar eventjes af.


De peper die ik van de buurvrouw heb gekregen, staat er daar en tegen stralend bij. Kijk:



Omdat ik weinig vertrouwen heb dat die tomaat het weer gaat doen, heb ik gister een nieuwe gekocht. 1 voor 1euro. Nou dat moet gaan, vond ik. Ook nog wat soorten munt voor de thee gekocht en omdat die gaan woekeren, zit ik nog in twijfel of ik ze in bakken ga zetten of toch gewoon lekker in de tuin. Want wat is er erg aan munt in je tuin....? Eigenlijk niks toch. Handig ook wel om het overal bij de hand te hebben als je een lekker potje thee wil.
Ik heb ze eerst maar even in een bakje water gezet, want ze waren best droog. Op de foto zie je rechts ook nog wat slaplantjes, die ik voor 19 eurocent kocht. Ook niet duur, vond ik. En ook een rozemarijn en achteraan staat het cherrytomaatje die nu even water mag drinken en dan de kas in gaat om het goede voorbeeld te geven aan de andere tomatenplantjes :)

Overal waar ik ga gaat poes met me mee, zo ook vanavond toen ik snel nog even wat foto's nam.

Het is een Perzische poes, Gizmo. Bol wol ook wel.
En in de moestuin groeien de uien en rode uien gestaag verder. Deels onder vliesdoek en deels onder de blote hemel. Maar het groeit en dat is al heel fijn. Vorig jaar was het daar de strijd met de beesten. Als er geen duiven waren die mijn erwtjes eruit haalden, dan waren het de konijnen wel en toen had ik mooie andijvie en die verdween door de woelrat of woelmuis in de grond, foetsie weg.... Ook alle bietjes waren aangegeten, want ja, die waren erg lekker. Hoe het dit jaar zal gaan, ik weet het niet. We gaan het zien




De erwtjes, nu erg goed beschermt, alleen van onderaf kan er nog iets bijkomen en hopelijk groeit de erwt er doorheen, in elk geval heeft de plant voldoende steun :)