vrijdag 15 april 2016

Kussensloop, met scheur....!!! Help!

Mijn kussensloop ging stuk.
Ik had het eerst geeneens gezien.
Maar op een ochtend zag ik het. Er zit gewoon een dijk van een scheur in!
Oh jee! Schandalig natuurlijk.... ;)
En dat kwam nu toch echt helemaal niet uit, financieel gezien.
Maar ja, het kussensloop was toch echt stuk..... En nu?
Het ding heeft natuurlijk geen schuld want het dekbedovertrek met kussenslopen is al zeker 8 jaar oud en wordt om de week gewassen en als het droog is weer gebruikt.
Maar ja, nu is ie stuk, en nu dan? Het sierstiksel wat erop zit, vind ik nog zo mooi!
Ik dacht misschien kan ik het hergebruiken? Annemiek, gaf met het idee een deel van een oud laken te gebruiken om dat stuk te vervangen, goed idee!
Vanochtend bedacht ik me echter iets anders.
Ik heb al heel lang een rol met restant plakkatoen hier staan.
Plakkatoen schijnt iets ouderwets te wezen, ipv de vlieseline van nu, naar ik begrepen heb. Maar goed, het is nog prima spul. Plakt, en is mooi wit katoen. Dus ik dacht ik ga het gewoon proberen te repareren! Lukt het niet, kan ik het altijd nog vervangen door een deel van een oud laken wat ik hier nog wel heb liggen. Het plakkatoen plakte ik met een ruime overlapping op de scheur. Toen de strijkbout erop en het zit vast. Maar dat gaat natuurlijk in de was zo weer los.
Dus heb ik een rondje (nou ja, rechthoekje) gestikt, zo ongeveer een halve cm vanaf de rand. Helemaal rondom. Weer de strijkbout erop zodat alles mooi strak ligt.
Ik heb de scheur aan de goede kant van de stof weer opgezocht en met de zigzag-stand van de naaimachine over de scheur gaan naaien. Dat hoeft allemaal natuurlijk niet netjes, als je alles maar raakt.
Na het naaien, heb ik weer even de strijkbout erover gehaald, en zie daar, het kussensloop kan weer een tijdje mee. Hoe lang dat goed gaat, ik weet het niet. Maar voor nu heb ik de kosten voor nieuw beddengoed kunnen uitsparen. En daar ben ik heel blij mee.

Kijk je ziet het bijna niet meer. En met slapen is dat misschien niet fijn, maar dan draai ik het kussen gewoon om. Niemand die het ziet. Maar wel wat euro's bespaart vandaag. Hetgeen wat ik bespaar ga ik nu even overmaken op onze spaarrekening, iedereen blij. Zelfs man was trots en blij. Hoera!