vrijdag 15 april 2016

Een shirt waarvan geen afscheid genomen kan worden, hoe los je dat op? Of opleuken van een saai shirt DIY

Mijn zoon is met sommige kledingstukken zo verknocht dat hoe klein het ook is geworden, hij zich er toch nog probeert in te wurmen, wat hylarische taferelen met zich meebrengt.
Maar het feit blijft, dat het shirt moet blijven!
Nou gaat dat op een gegeven moment toch echt niet meer, en kun je je niet meer vertonen, vind ik, als de mouwen zo kort worden dat ze ook als 3/4 mouw te kort zijn geworden.
Dus ik dacht de schaar erin.
Het leuke tekststukje wat pertinent niet wegmocht (zucht) heb ik eruit geknipt. Dat heb ik op een stuk vliesofix gestreken. Inmiddels had ik een ander goedkoop shirtje gekocht voor een paar euro, maar dat was wel donkerder groen. Ik dacht het is zoals het is. Het saaie goedkope groene shirt heb ik eerst gewassen en gestreken omdat het echt strak moet zijn natuurlijk. En vervolgens heb ik het beplakt door de papierlaag eraf te halen en het tekstgedeelte op het shirt te strijken. Voorzichtig vanuit het middel strijken, heel langzaam en voorzichtig, naar de buitenranden, anders gaat het bobbelen. Gewoon op de katoenstand van het strijkijzer, zodat de lijm goed oplost.Vervolgens heb ik er met rood garen, op een halve cm van de rand, langs gestikt.

Zo, weer een shirt gered van de ondergang ;) en mijn zoon heeft nu weer een leuk shirt, wat hij met plezier zal dragen en kan weer een hele tijd mee. Hij blij, omdat hij z'n shirt weer terug heeft, ik blij omdat ik voor heel weinig geld en een beetje tijd, iets leuks heb kunnen maken wat hij met plezier draagt.

Dit principe van uitknippen en weer opstrijken met vliesofix kan je natuurlijk blijven herhalen totdat je echt genoeg hebt van de tekst of afbeelding.
Misschien een idee?
Op de markt is vaak wel vliesofix te koop. Of bij de stoffenwinkel of handwerkwinkel. Helaas heb ik nog geen webshop met vliesofix, wie weet komt dat nog. Voor nu: Succes!