dinsdag 26 april 2016

Een hemdje zonder rafelige naadjes enzo :)

Op verzoek van mijn zoon maak ik voor de zomer een hemdje. Met een verlegde schoudernaad.
Van een stofje wat desgewenst nog ingekleurd kan worden met textielstiften, of textielverf. Maar dat hoeft natuurlijk helemaal niet. Het kan.
Nu was ik begonnen en nadat ik alles had geknipt en gelust, dacht ik ja, dat wordt weer afwerken met de lockmachine. Dat is niet mijn favoriete klusje, dus werd het een engelse naad (dacht ik).

Zie hier hoe je dat doet:
Eerst stik je met het voetje langs de luslijn met de verkeerde kanten op elkaar. Je stikt dus op de goede kant van de stof.
Dan knip je de overtollige naad zo kort mogelijk af, een paar mm. laat je zitten.
Dan keer je het hemdje en  zet je de spelden op de luslijn en ook daar stik je. Op de luslijn en nu op de verkeerde kant van de stof. De goede kant ligt nu op elkaar.
 

En dan krijg je dit:

Een keurig naadje die je niet meer hoeft af te werken. Hoera! Het is dus alleen een kwestie van 2x stikken. 1x een stukje van de luslijn af op de goede kant. De 2x keer op de luslijn aan de verkeerde kant. En klaar is het mooie naadje waar je niks meer aan hoef af te werken :)
Nu alleen nog de hals en armsgaten afwerken.