woensdag 23 maart 2016

Moestuin-update

Afgelopen weekend, het lijkt alweer zo lang geleden.....
De weken vliegen voorbij en voor je het weet is de maand maart ook alweer voorbij.
Binnenkort is het Pasen en ook de zaadjes voor de moestuin moeten voorgekweekt, voorgezaaid en hup de tuin in.
Nu was de kas nog altijd niet weer op de plek gezet, na de verbouwing van de tuin.
Ik werd met de dag ongeduldiger en nerveuzer, want de zaaisels moeten de grond in en wel in de kas. Ik kan toch moeilijk mijn tomatenplantjes al buiten gaan zetten, nu het zo af en toe nog vriest.
Dus van het weekend was het zover, mijn kas werd gezet.
Het was flink wat werk.
Het gras moest afgestoken worden, en daarna gespit en de grond was er scheef, dus dat werd door mijn man keurig recht gespit en ook weer geharkt. Fijn! Klusje geklaard.
Het enige is, dat we vergeten zijn er mest onder te doen.
Nu is het rijke grond, maar goed, koemestkorrels zullen ook vast wel helpen :)


Het was best fris en een deel van de tijd stonden we in de motregen het gras af te steken, dus besloten we om het buitenkacheltje aan te doen en daarop een soepje te koken. Ik plaatste het kacheltje op het nieuwe terrasje, wat zoals je ziet nog ingeveegd wordt. Elke dag even vegen en dan zitten de voegjes zo vol. Ik hoop dat we daarmee binnenkort klaar zijn, want je loopt zoveel zand mee naar binnen, maar goed, nog even geduld, zoiets heeft tijd nodig. Maar wat gaat dat koken op hout snel! In no time was de soep warm, kokend..... ongelooflijk, daar kan geen kookplaat tegenaan.
 En al dat gedoe in de tuin werd nauwlettend gevolgd door de dames kip. Vanuit hun ren bekeken ze de boel en gaven zo hier en daar wat aanwijzingen ;)

Bij de plaatselijke kweker, of eigenlijk een dorp of 2 verderop, werden nog wat peterselie, sla, bleekselderij, kool en andere groenteplantjes gekocht. Zo ook mijn lang gewenste Topinamboer! Of terwijl Aardpeer. Heel vroeger had ik deze plant in de tuin. Als je niet oppast gaat ie je hele tuin door, maar ja zo erg is dat niet. De knolletjes zijn heerlijk en de hoge bloemen in de zomer prachtig. Nu maar hopen dat ie aanslaat en dan mag ie lekker woekeren, achter in de tuin. In de oude moestuin.
Niet dat daar verder niets meer groeit.
Jawel hoor. Ook die moestuin zal straks weer volledig in gebruik genomen worden, net als het stuk ernaast wat vrijgekomen is. Eerst moeten de vroege aardappels er nog in. Dat had eigenlijk al gemoeten, las ik, maar ja, niet alles tegelijk. Rustig aan maar, ze zijn al aan het kiemen. Dat is al fijn.