vrijdag 12 februari 2016

Toetje zonder naam

Ik probeer zo mijn zoon groot te brengen met de wetenschap en ook de waardering voor de toetjes van vroeger. Of misschien niet van vroeger, maar voor de huisgemaakte toetjes. Zonder E-nummers en zonder houdbaarheidsmiddelen. Tot voor kort waren het vooral de gekleurde plastic bekertjes die er naar binnen gingen als we al eens een toetje bij de maaltijd gebruiken. Meestal is hier de warme maaltijd zonder toetje. Maar soms is het wel lekker om iets na te eten, zeker iets warms, op koude dagen. Dus probeerde ik laatst een heel simpel en ook goedkoop toetje. Of het een naam heeft weet ik eigenlijk niet eens. Maar ik zal uitleggen hoe ik het maak:

1/2 liter melk, ongeveer
50 gram boter
50 gram bloem
Suiker, naar smaak

Doe in een ruime pan, de boter en laat het smelten. Voeg dan de bloem toe en roer het met een garde of iets wat erop lijkt tot een gladde massa. Intussen gaart de bloem en dat is goed, dit duurt een paar minuutjes. Je maakt eigenlijk gewoon een roux. Die je ook voor de bechamelsaus maakt of voor een sausje over de bloemkool. Alleen word deze zoet i.p.v. hartig.
Als de roux is gegaard voeg je een beetje melk toe en roer glad. Herhaal dit tot je een vla dikte hebt. En voeg telkens melk toe als je denkt dat het te dik wordt. Voeg de suiker toe en laat de suiker oplossen in de melk. Het is niet belangrijk wanneer je de suiker toevoegt, als het maar oplost. Proef en voeg zoveel suiker toe als jij lekker vind. Ik had 4lepels toegevoegd. Had ook mijn zoon laten proeven en Ja!, lekker mam.. ;) nou klaar als er een paar plopjes :) in de pan te zien zijn geweest. Zet. Zet nu de pan in een bak koud water en roer tot het wat kouder is en smullen maar. Je kan er ook een beetje suiker opstrooien, om een vel te voorkomen. Dat scheelt roeren;) Of gewoon meteen lekker opeten met een schepje jam in het midden. De pan was hier in on-time leeg :)