vrijdag 12 februari 2016

Palmkoolstamppot


Ik had het vorig jaar gezaaid in mijn moestuin. Palmkool. Ik had echter geen idee of dat lekker zou gaan smaken. Het groeide zonder enig probleem uit tot grote planten. Het heeft wat weg van boerenkool. Maar het schijnt Italiaans te zijn.
Ik las ergens dat je er pesto en stamppot van kon maken, maar iedereen hier was toch wat huiverig. Maar van de week, bij gebrek aan verse groenten en geen geld willen uitgeven hieraan, toog ik in mijn laarzen en regenjas in mijn moestuin. Ik plukte en plukte tot ik een flinke hand vol palmkoolblaadjes had. Ik waste de blaadjes, sneed ze in kleine stukjes en die gingen bij de inmiddels koken de aardappelen in de pan samen met een teentje knoflook.

Het was Italiaans, dus ik dacht dan past daar vast knoflook bij. Ook een rookworst die ik zuinig bewaard had, verdween in de pan. Na 15-20 minuutjes waren de aardappels gaar. Ik goot de pan af maar niet helemaal, anders wordt het zo droog. Ik stampte de aardappels, deed er een klein klontje boter in en een scheutje melk. De boel werd flink doorgeroerd en wat denk je..... Verrukkelijk!
Het is iets zachter als boerenkool, en dus door onze zoon ook als lekker bestempeld. Hoera!
Dus 1ding staat vast, dit jaar zaai ik weer Palmkool in de tuin. Het groeit zonder moeite en het smaakt heerlijk!