woensdag 3 februari 2016

De moestuin 2016

 
De moestuin, tja wat zal ik daar over zeggen. Het ligt er troosteloos bij.
Ik had in december nog geprobeerd om in de zachte periode spinazie te zaaien, maar helaas dat was niet gelukt. Wat hebben we nog wel in de moestuin...
 
Zoals je ziet  het er niet erg gezellig uit. Er is erg veel regen gevallen. De witte strook links op de foto is de poging om spinazie onder vliesdoek te zaaien. Helaas... Wat is er wel behalve de verlepte 5-kleurige snijbiet, die natuurlijk bevroren is geweest.
Palmkool! Daarvan kun je stamppot maken. Eigenlijk net als boerenkool en ook pesto kan je er van maken. Ik moet nog even kijken wat we daarvan maken deze week. Toch fijn om nog iets eetbaars te vinden in de moestuin die op het eerste gezicht er echt niet uitziet. Aardappels heb ik nog in de voorraad en ook gisteravond kon ik me niet meer bedwingen en moet ik toegeven dat het moestuinvirus weer bij me is toegeslagen. Ik heb biologisch pootgoed gekocht. 2 soorten aardappelen. 1 vroeg soort en 1 soort dat bewaard kan worden. Fijn! Is het tuintje straks hopelijk iets minder troosteloos als dat het nu is.  

 
Om de troosteloosheid tegen te gaan besloot ik vanochtend om eens flink wat te gaan doen in de moestuin. Het zonnetje scheen heerlijk. Ik had in huis de boel al lekker aan kant gemaakt en moet vanmiddag alleen de toiletten nog even doen, maar dat is dan ook zo gebeurd natuurlijk.
Dus ging ik de tuin in. Naast de bestaande moestuin hadden we van de herfst afdekzeil op de grond gelegd. Ja, ik weet het..... het is de meest luie manier van tuinieren, maar bijzonder effectief. En zie daar het resultaat. Een schoon landje zonder gras, waar straks mijn aardappeltjes in gepoot kunnen worden. Het is maar een klein stukje, maar leuk om mee te starten.
Ook had ik al die bakken vanochtend gestapeld. Eerst de randen gesjouwd naar de plek van bestemming en toen stapelen maar. Het is een zware klus, vond ik. Maar het resultaat vind ik dan ook wel weer geweldig. En wat ik ermee ga doen? In de bakken wil ik de onderlaag opvullen met iets wat het water goed doorlaat en daarbovenop potgrond vermengd met zandbakkenzand zodat het water goed wegloopt uit de bakken bij eventuele slagregens ;) en daarin komen dan de aardbeienplantjes die ik her en der in de tuin en ook nog in bakken rond heb staan. Zo hebben ze alle ruimte en kan ik ze tzt heel handig op een fijne hoogte plukken. Tevens dient de bakkenrand als barricade voor de aardappelplantjes. Want ik heb een zoon die erg van voetballen houd en het voetbaldoel staat in de buurt...... hopen dat het zo goed gaat.


Het afdekzeil heb ik nu op het andere deel gelegd, dan zit gras onder. Ik hoop dat ik tegen de tijd dat het moestuinseizoen echt begint, dat ik dan dat stukje er ook bij kan pakken... al is het maar voor wat gezellige bloemetjes.