donderdag 14 januari 2016

Zwarte bananen

In het kader van het strakkere consuminderen en meer doen met minder, het volgende:
Ik had ze al een paar dagen zien liggen....
Ik heb ze een tijdje genegeerd, ik heb ze een tijdje aangekeken en gedacht: wat ik moet ik nu met jullie?
Tot vanavond.
Ik dacht nu het is klaar!
Ik ga geen eten weggooien!
We kunnen er vast nog wel iets van maken wat smakelijker is dan zo eten.
Het zijn weliswaar van buiten zwarte bananen, maar van binnen niet..
Maar ja, zo opeten vind ik ook niet lekker... Door de yoghurt.... Brrr nee ook niet.
Ik besloot te googlen en ik vond een recept, heel simpel, voor bananenbrood. Soort van cake, maar dan gezonder door de aanwezigheid van havermout, geen suiker en/of boter. Je kan het eten als ontbijt, of als tussendoortje. Dus ik dacht ok, ik gebruik hiervoor wel spullen die ik weliswaar in huis heb, maar daardoor hoef ik niet de bananen weg te gooien. Geen verspilling. Daar ben ik dan ook weer blij mee.

Wat heb je nodig:
3 zwarte bananen.
2-3eieren
1eetl. Koekkruiden
100 gram bloem of roggemeel, volkoren, spelmeel wat je maar hebt.
75 gram havermout
Handje noten als je dat wilt.
Je zou er ook nog rozijnen in kunnen doen of chocolade raspen, wat je maar lekker vind en op moet. Nou moet chocolade hier in huis natuurlijk nooit op, het is al op voordat je met je ogen knippert ;)

Wat doe je: zet de oven op 200graden
1. Je prakt de bananen in een kom.

 
2. Doe de havermout erbij
3. Voeg koekkramen toe

4. Voeg bloem of meel toe
5. Voeg eieren toe en roer het hele prutje door elkaar
6. Als alles goed gemengd is dan doe je het prutje in een cake blik. Ik heb er eerst een stuk bakpapier erin gelegd dat ik eerst tot een prop verfrommeld heb, zodat ik het dan veel gemakkelijker in het blik kan krijgen.

7. Zet het in de oven en bak het in ca. 45 graden gaar.
Controleer het met een sateprikker of breinaald. Het is bij mij een beetje kleffig gebleven. Of dat de bedoeling is weet ik niet zo goed. Dat vind ik niet terug op het www. Dus heb ik de mijne nog maar eventjes teruggezet in de oven. Maar het is wel smakelijk en erg eenvoudig en snel te maken. Een goede besteding voor iets wat ik normaal gesproken op de composthoop had gegooid.

Dus morgenochtend eten we bananenbrood als ontbijt of als tussendoortje voor wie dat wil.. :)