zaterdag 2 januari 2016

Opruimen

Tijdens de kerstvakantie en ook dit laatste weekend ben ik aan het opruimen. De kerstspullen liggen uitgezocht en wel, weer op de zolder. Ik had veel te veel, dus een heleboel ging in een doos en hup naar de kringloop... tenminste dat was het plan. Maar mijn moeder wilde de spulletjes graag hebben. Ook prima. Dus op 1 januari, met het nieuwjaar winnen, ging er een grote verhuisdoos vol kerstspulletjes haar kant op. Dat scheelt weer een doos op zolder.

Ook heb ik, toen onze zoon uit logeren was, de schoolspulletjes opgeruimd. Dagelijks komt hij natuurlijk met mooie knutsels en tekeningen thuis en ook thuis wordt geknutseld, maar ja, om alles te bewaren, dan hebben we een hele zolder alleen daarvoor nodig. Dat is niet te doen. Maar opruimen waar onze zoon bij is, gaat ook niet. Hij wil alles bewaren. Dus ging ik op die bewuste dag aan de slag. Een hele container vol met papier en knutsels ging er weg. Alleen het bijzondere en mooie heb ik bewaard.  De dag later werd de container geleegd, dus een betere timing was er niet. Heerlijk opgeruimd. Nu is er nog een hele boel. Teveel eigenlijk, maar goed. 1 doos mag. Niet 1 per schooljaar zoals het was maar 1 totaal.

De garage zou ik ook samen met manlief onder handen nemen. Het is eigenlijk het terrein van manlief, maar af en toe moet je hem helpen, anders wordt het niks. Ik heb 1 hoekje al leeg. Nu de rest nog, dat ga ik de komende weken denk ik maar inplannen anders komt er niets van terecht.

De kledingkasten zijn ook allemaal weer opgeruimd en ook die van mijn zoon. Er liggen nu geen truien meer waar hij niet meer uitkomt... en nog oh zo aangehecht is. Nee het mocht weg. Fijn. Dan grijp je ook niet meer mis. Alles ligt nu op zijn hoogte in de kast, zodat hij alles zelf kan pakken. Van sokken tot broeken en truien maar ook de voetbalkleding onder handbereik, wel zo handig.
Normaal gesproken doe ik dat in de herfstvakantie. Dan gaat alles eruit. Maak ik de schappen even schoon en dan wordt 1 voor 1 alles bekeken. Er komt een stapel: mag weg voor alles wat echt niet meer doorgegeven kan worden , een stapel: geef maar weg en bij gebrek aan kleintjes in de familie gaat dat naar een groot gezin waarvan onze zoon vrienden is met hun dochter en waar ze ook jongens hebben, een stapel: houden en een stapel: speelkleding. Maar tijdens de herfstvakantie kwam er niets van. En met het best warme weer was het ook geeneens erg, maar nu vond ik het toch echt tijd worden. Zo af en toe greep ik mis en bleek de trui toch wel erg kort ;) dus tijd voor opruimen. Nu is dat klusje ook geklaard.

Zojuist heb ik de kringloop weer gereserveerd en volgende week komen ze weer een flinke lading ophalen. Een mooie stimulans om nog even flink op te ruimen voordat ze komen. Dan kan alles direct mee. Heerlijk! Zo krijg ik stukje bij beetje weer ruimte in huis. Ik vind het fijn!