woensdag 13 januari 2016

Mijn portemonnee op dieet

Januari is weer tijd voor goede voornemens. 
Op dieet, ja dat doe ik al jaren maar ergens gedurende het jaar sneuvel ik voor chocolade of iets lekkers bij de koffie. Die ontzegging hou ik niet vol. 
Goh, wat een ontdekking en zelfkennis opeens :) 
Maar het consuminderen, daar kan wel een tandje bij. 
Want we willen dit jaar graag op vakantie naar Frankrijk. 
Dat is dus meer benzinekosten, meer slijtage, langer verblijf dus hogere kosten etc. 
Dus ik moet minder gaan uitgeven.
Maar hoe? 
Volgens manlief kan het niet veel minder.... 
Dus maakte ik in de kerstvakantie een plan:) 
Ik ben in december begonnen met maandboodschappen doen in plaats van weekboodschappen. 
Ik verwacht daardoor: minder verleidingen, minder gesleep, en minder kosten en geen benzinekosten is de verwachting. 
Eind december liet ik mijn eerste maandboodschappen zelfs bezorgen! Dat kost niets extra's bij de plaatselijke S*ar hier een dorpje verderop. Dus online de boel inkloppen, het ene product was wat duurder, de ander weer goedkoper, de gewenste aflevering en tijd selecteren en klaar is Klara.... Nou ja dat duurde de eerste keer wel een paar uur voor ik alles erin had zitten en alles gevonden had, maar het werd keurig in kratten bezorgt. Ik betaalde aan de deur met de pin en ik hoefde nu alleen maar de boodschappen op te ruimen. En ook vandaag kwam de lading voor de maand januari. Nu heb ik dat voorzichtig aan gedaan en ondanks dat er ook 2 kratten bier en 3 flessen rosé bij zaten, was het totaal bedrag €101,30. En dat voor een hele maand. Ik hoop dat ik dat goed heb gedaan. Er zit geen vlees bij. Dat scheelt natuurlijk. Ik had met kerst een vleespakket gekregen en wij eten hooguit 2-3 keer per week vlees, dus daar doen wij een hele tijd mee. En natuurlijk moet ik dan nog wel elke week voor groente en fruit naar de markt, maar dat is altijd wel gezellig en voor ons een uitje. 
De maaltijden plan ik nu ook ver vooruit en ik hou me daar aan. 
Dat werkt ook goed, tot nu toe. Ik plan met wat er is in de tuin en in de vriezer en in de voorraadkast en ik vul het aan met verse groenten, want daar wil ik niet op bezuinigen. Net als fruit, dat moet hier ook echt elke dag gegeten kunnen worden, maar verder kan het nog best een tandje minder. Dus dit jaar ben niet ik, maar mijn portemonnee op dieet. Ik hoop dat we met deze maatregelen, nog wat minder gaan uitgeven. Het is een kwestie van creatief zijn, meer zelf maken en meer doen met minder. Als ik minder kook, val ik ook nog een beetje af. Twee vliegen in 1 klap... Hoop ik dan hè ;)