donderdag 3 december 2015

Waarom is december zo hectisch?

Het houd me elk jaar weer bezig.
Hoe kan dat?
Waarom vind ik de decembermaand zo vreselijk hectisch en ben ik zo blij als we de kerstvakantie weer gehaald hebben.
De kinderen krijgen straks weer vakantie, heerlijk vind ik dat! Eindelijk weer meer tijd voor elkaar, meer tijd om te kletsen, te lachen, te knutselen, te wandelen en gewoon te genieten van elkaars aanwezigheid.
Maar de weken ervoor .....
Die zijn niet grappig!
Op school zijn veel activiteiten waarvoor van alles en nog wat van het huis naar school gesleept moeten worden. Surprises moeten gemaakt, kerstbakjes en kerstdiner en kerstviering. Allemaal leuke dingen! Maar de regelmaat is weg, is dat het wat de kinderen drukker en geïrriteerder maakt?
Die van mij is er duidelijk niet bij gebaat.

Zelf heb ik school beloofd doeken te maken om de school te kunnen verduisteren en de hele dag door van de kerstverlichting genoten kan worden. Leuk om te doen, maar dat kost toch al snel weer 3 dagen om ze te maken. Maar voor de kinderen, doe ik dat dan toch.
Ook voor mijn opleiding gaat alles gewoon door.
Huiswerk en naaiwerk, alles gaat gewoon verder. Tussendoor maken we even een levensgroot kleurpotlood als surprise voor een klasgenoot van mijn zoon. Er wordt geholpen met het versieren van de school. En ook ons huis transformeert zich gaande weg de adventsdagen verder in  kerststemming. Elke week hang ik weer iets op, wat ik vind in de dozen die op zolder staan. Alle kerstversiering heb ik altijd bewaard, niets gaat weg en elk jaar versier ik ons huis ermee. Erg gezellig, maar ook dat kost tijd.

Maar waarom vind ik ondanks dat het er vooral gezelliger op wordt, het toch zo hectisch? Komt het omdat ik zoveel tijd moet inleveren? Dat is voor leuke dingen, is dat dan zo erg? Ik kan het me eigenlijk niet voorstellen dat ik dat erg vind. Nee, ik vind het wel leuk eigenlijk.
Komt het omdat je een paar dagen kerst in het vooruitzicht hebt?
Komt het van de verplichtingen die er misschien een beetje bijhoren? Ook dat vind ik wel gezellig, de kerst, de ontmoeting, de gesprekken. Fijn even iets anders als die van alledag.
Komt het van de extra dingetjes die als ouders van je verwacht worden? De drukkere agenda. Het niets mogen vergeten? Hoe komt het nu toch dat december zo hectisch ervaren wordt?

Een vriendin herkende zich erin en zei tegen me: je ziet het ook aan mensen om je heen. Het is net of iedereen een beetje meer haast heeft. Een beetje minder geduld. Een beetje sneller geïrriteerd. Maar waarom nu toch? December is toch zo'n gezellige maand!
Met Sinterklaas en zijn pietermannen, het snoepgoed en de lol van de surprises. De kerstdagen, met de gezelligheid, het samenzijn met familie en of vrienden, maar ook de gedachte en ondersteuning aan mensen die het minder hebben. Ook daar gaat onze gedachte naar uit en ook financieel springen we een handje bij, daar waar het kan. Ook daar heb ik rekening mee gehouden. Dat zijn toch allemaal warme gedachten, leuke dingen, en fijn om te doen... een ander steunen.
Waar komt het dan toch vandaan dat de decembermaand hectisch ervaren wordt?
Weet jij het?