maandag 7 december 2015

Gat in de broek, hoe maak je dat?

Mijn zoon heeft weer eens een gat in zijn broek, bij de knie.
Hij ligt natuurlijk nog veel op zijn knieën te spelen en dan slijt zo'n broek.
Allemaal logisch, maar om nou heel die broek meteen weg te doen..?
Nee, dat gaat me te ver.
Zeker ook omdat ik wil besparen en een goeie nieuwe broek toch ook wel weer in de papieren gaat lopen. Daarom gewoon repareren. Van mijn zoon mocht het niet, want het is wel stoer zo'n gat, maar ja zo'n gat wordt steeds groter en het beentje steeds kouder en kouder, dus repareer ik het toch.

Vroeger maakte ik die gaten door er een leuke applicatie op te strijken en dat even rondom vast te stikken, maar ja kleine jongetjes worden groot. Dus applicaties: "nee mam das niet stoer!"
Dus komt er de volwassen manier van gaten repareren.
Het is heel simpel.
Ik dacht laat ik dat even delen:

Nodig: een naaimachine, een strijkijzer, broek met gat, naaigaren, een schaar en een stukje vlieseline dat iets groter is dan het te repareren gat.

Wat je doet:
Neem de broek en keer hem binnenste buiten.
Leg het stuk broek zo vlak mogelijk voor je neer.
Knip het stukje vlieseline zo, dat het ruim over het gat past en knip de hoeken rond af. Zodat er een cirkel overblijft en leg dit op het gat met de gebobbelde zijde naar beneden.
Strijk deze op de broek, aan de binnenkant.
Let op: strijk nooit direct op de vlieseline, maar leg er altijd een doek tussen.
Een katoenen zakdoekje is al prima.

Schik dan de broek, ook met de binnenkant/verkeerde kant onder de naaimachine. Dat is even een geduw en getrek om het goed gepositioneerd onder de naaimachine te krijgen, maar dat moet lukken. Dan komt het leuke!
Gebruik bij een groot gat de zigzag eerst en zigzag van voor naar achter over het te maken gat heen, waarbij je steeds een klein stukje opschuift. Gewoon door zigzaggen tot je denkt och zo zal het wel bijna dicht zitten. Dan zet je de naaimachine op stikken en dan ga je nog een keer over het te repareren gat waarbij je steeds stikt, vooruit en achteruit. Als je zorgt dat niet alle lijntjes evenlang zijn dan lijkt dat ook best leuk.
Je kunt natuurlijk een bijpassende kleur garen nemen, maar voor spijkerbroeken neem ik toch vaak wit. De draadjes op de opengescheurde plek zijn namelijk ook wit, dan kleurt het leuk bij elkaar :) maar dat moet je natuurlijk zelf weten.
En de draadjes die na afloop nog zichtbaar zijn aan de voorkant/goede kant, die knip je zo even af met je schaar ;)