donderdag 3 december 2015

Besparen, hoe ging dat in november?

De maand november is alweer voorbij...
Hoe ging het besparen, vraag je je misschien wel af?

Ik wilde besparen op de wekelijkse boodschappen, en dat lukte.
Elke week gaf ik ca €20-25euro uit en van de rest kocht ik telkens een beetje voorraad voor december. Zodat ik dan niet de supermarkt in hoef en me niet hoef bloot te stellen aan de verleidingen die daar op de loer liggen. In een zwak moment zit mijn karretje anders zo vol ;)
Als ik nu in de kast kijk kan ik best een paar weken vooruit.

De vriezer, dat was ook zo'n dingetje.
Die moest leeg!
En die is nog niet helemaal leeg.
Morgen wel weer een stukje leger, maar er belandde ook een brood in, anders zou het uitdrogen dat vind ik ook jammer. Dus goed op weg, ik denk nog een week en dan zou ik de vriezer uit moeten kunnen zetten om even een keertje helemaal te ontdooien en schoon te maken.

Kleding en ook schoenen kocht ik niet.
Er is nog een pyjama nodig voor onze zoon, maar die maak ik zelf. Ik heb nog een leuk stofje liggen, dus dat komt goed.

Gezelligheid, daar mocht niet op ingeleverd worden, en ook dat is gelukt.
We zijn zelfs al een keer naar de Weihnachtsmarkt in Duitsland geweest, erg gezellig.
We hebben er heerlijk rondgelopen en rondgekeken en tot slot een broodje bratwurst gegeten. Ja, dat kon ook, want daar had ik het laatste hakf jaar ook voor gespaard. In de spaarpot die ik vanaf de zomer stukje bij beetje vulde zat toch alweer €66,00. Dat is leuk en goed om te besteden aan extra uitstapjes en gezelligheden. Op deze manier zelfs zonder een knoop in mijn buik, want het kan en dan moet je daar ook van genieten, vinden wij. Natuurlijk had ik dat geld ook kunnen besteden aan cadeautjes of sparen, maar het spaarvarken is ons "leuke dingen doen"-potje, vandaar.
We hopen elke week een keertje naar de kerstmarkt te kunnen gaan, dat zou leuk zijn.

Maar nu is het alweer december.
Hoe gaan we dat aanpakken, zonder bankroet te gaan...?
In mijn geval een kwestie van planning en niet te veel enthousiasme en spontane acties. Ik moet me houden aan het vooraf bedachte plan, zoals het kerstmenu, de weekmenu's voorafgaand aan de kerstdagen. En vooral boodschappen doen met oogkleppen op, en alleen als het echt nodig is. Het plan voor ogen houden en eigenwijs volhouden. Het nieuwe spaardoel schrijf ik ergens op, zodat ik het dagelijks veel en vaak tegenkom, dan blijf ik gemotiveerd. Want als de kerst voorbij is, komt weer de vraag: waar gaan de heen in de zomervakantie?
Ga we op vakantie? Zo ja, waarheen?
Waar verblijven we?
Hoeveel dagen/weken?
Met de fiets of met de auto?
Tent/vouwwagen?
Genoeg vragen om te weten dat de zomermaanden ook geen goedkope maanden zullen zijn. En dat is niet erg als ik er vroeg genoeg rekening mee kan houden, anders heb ik een "kromme tenen"-vakantie, en dat is niet gezellig.
Dus in de kerstvakantie die eraan komt, gaan we plannen maken. Wensen bespreken en kijken wat er  mogelijk is. Ook met de hond moet rekening gehouden worden. Gaat hij mee of moeten we een pension voor hem bespreken, ook niet onbelangrijk. Voor je het weet zijn die pensions ook alweer volgeboekt. Dus het nieuwe spaardoel heeft waarschijnlijk iets te maken met de wereld ontdekken of gewoon net als elk jaar... gewoon ons eigen kikkerlandje ;) ook leuk!