maandag 30 november 2015

Mam, wat eten we...?

Elke dag is dat weer de vraag die steevast terugkomt: mam, wat eten we vandaag?
Nou ik vind die vraag niet vervelend.
Ik heb daar al over nagedacht en zie daar onze weekplanning voor wat betreft het eten:

Ma: lasagne met ijsbergsla
Di: lasagne met komkommer
Woe: stamppot palmkool met rookworst
Do: pasta
Vrij: gebakken aardappeltjes met vis en doperwten
Za: groentesoep met familie salade
Zo: home made pizza

Het leuke is, ik had nog wortel en bleekselderij in de koelkast. In de vriezer, die we aan het leegeten zijn, vond ik nog een klein zakje gehakt. Ook vond ik daar zelfgemaakte lasagnebladen die we eerder al eens met z'n allen gemaakt hadden. Dus het idee voor lasagne was snel gemaakt. Nu had ik wat veel selderij en wortel, en ik denk ca.150gram gehakt. Ik heb me geen moment bedacht en maakt van die enorme pan groente een heerlijke pan lasagnesaus door er wat tomaten pasata en Italiaanse kruiden aan toe te voegen en een restje pizzasaus wat over was van gister. Die pan saus was voldoende voor 2 keer eten :) dat is fijn! Dat betekent voor mij dus 1 dag niet zo lang in de keuken hoeven staan. En omdat ik niet weer wat wilde invriezen, de vriezer moet per slot van rekening echt leeg, want ik wil hem graag goed schoonmaken. Daarom werd het maandag en dinsdag, lasagne!
Misschien wat saai maar hier werd met gejuich ontvangen en de lasagne schaal werd tot op de bodem leeggeschraapt. Leuk is dat, als je eten zo gewaardeerd wordt ;) dus morgen weer lasagne.
Ook staat er palmkool op het menu.
Dat heb ik van het voorjaar zelf in mijn moestuin gezaaid en opgekweekt tot grote planten. Het afhalen van de bladeren gebeurd, net als bij boerenkool, van onderaf naar boven. Dus eerst de onderste bladeren, zo groeit de plant nog even door. Nou ja, groeien.... Dat zal wel meevallen in deze tijd van het jaar ;)
Maar palmkool is iets wat ik nog nooit gegeten heb. Geen idee hoe het smaakt. Iedereen is hier een beetje huiverig ervoor, maar ik ga ze nu resoluut plukken, althans morgen. De verwerking is gelijk aan boerenkool las ik ergens dus dat gaan we dan maar doen. Ik ben benieuwd.
De rest van de week is het vis, uit de vriezer, en ook de doperwten komen uit de vriezer.
Dan is er nog de familie salade...
Dat vraagt enige toelichting denk ik.
Het is wat mijn vriend/man/verkering vroeger thuis altijd in het weekend te eten kreeg. Hij komt uit een redelijk grote (voor mijn beleving) familie, 5 kinderen en zijn ouders. Op zaterdag werd er altijd soep gekookt, groentesoep en een soort van huzarensalade klaar gemaakt. Zodat de zondag ook echt de rustdag was, denk ik.

Het recept is heel gemakkelijk:
Het gaat een beetje op gevoel.
Je kookt aardappels zoveel als je normaal ook doet. Die laat je afkoelen en stamp je plat met de stampotstamper.
Daar doorheen gaat 1 pot augurken, in kleine stukjes.
1pot zilveruitjes, in kleine stukjes.
1 pot mayonaise, van een goede kwaliteit, bewaar een beetje om erover heen te strijken als je de schaal hebt opgemaakt.
En een gedeelte van het rundvlees erdoor scheppen wat voor de groentesoep heeft opgestaan, als je dat wilt natuurlijk. Zonder vlees kan ook.
Dan roer je dat allemaal mooi door elkaar, een kind kan dat voor je doen, en dan maak je dat mooi op, op een schaal met bijvoorbeeld wat plakjes ham opgerold wat gehalveerde eitjes en strijk het laatste beetje mayonaise erover en bestrooi het geheel tot slot (als je wilt, hoeft niet) met wat peterselie, voor de mooi en klaar is de familiesalade. Met een kom soep erbij en eventueel een boterham of stukje
stokbrood vind ik dat eigenlijk wel een koningsmaaltje.
Dit weekend gaan we de traditie in ere herstellen, althans, als iedereen het hier lust. Ik lust het wel, man zeker ;) maar zoon, dat is even afwachten, maar de groentesoep vind hij geweldig lekker dus dat is al wat. Natuurlijk kun je er ook stukjes ham, of doperwten en wortelstukjes indoen, maar zoals ik hierboven schreef, zo aten ze het bij mijn man thuis vroeger, tenminste als hij dat goed onthouden heeft;))