maandag 16 november 2015

Hoor de wind waait....

Maar gelukkig niet in huis;)
Wel fijn dat het waait, althans voor mijn was.
Ik had al gezegd dat ik aan het bezuinigen was deze maand. Voor mij hoort dan ook bij om de cv niet onnodig aan te zetten, gewoon een trui aan en als het echt te frisjes wordt, doe ik de houtkachel aan, maar ik dwaal af zie ik ;)
Ik had het over de was, en dat bezuinigen gaat ook door in mijn was.
Nu het zo fijn waait, hangt mijn was buiten in de wind, en het lukt nog aardig om dat allemaal droog te krijgen ook. Wat niet helemaal droog is gaat op een hangertje bij de houtkachel en dan is het zo droog als 's avonds de houtkachel aan is. Met die houtkachel is het in no time warm in huis. Nou ja, het duurt wel even voor het huis een beetje warm is, maar als het kacheltje dan volop brandt is het ook zo alweer te warm en gaan de deuren naar de hal en badkamer open en dan is de hele benedenverdieping heerlijk warm. Zo bezuinigen we ook op de gasrekening en dat is niet verkeerd. Dat scheelt best flink. Het hout was al grotendeels aanwezig, dus hout kopen was tot nu toe niet nodig, al denk ik dat we volgend jaar toch echt hout tekort komen en opzoek moeten naar een boom. Want als je het nu hakt, moet het natuurlijk nog een jaar of anderhalf drogen voor het in de kachel kan. Niet dat dat erg is, het is ook wel weer gezellig, samen houthakken en inpakken in de houtopslag. We gaan maar een een beetje speuren op internet voor haardhout, komt vast goed.
Veder hebben we nog een pelletkachel die er voor zorgt dat we het ook in de hal,waar ik mijn naaikamer heb en de speelkamer is van onze zoon, het lekker warm is. De pelletkachel verwarmt, zodat we ook daar de cv nauwelijks aan hoeven te hebben. De kosten voor de pellets heb je natuurlijk wel, maar dat scheelt altijd nog meer dan de cv aandoen. In dit huis tenminste, ik weet natuurlijk niet of dat in elk huis zo is. De warmte is vergelijkbaar met die van de houtkachel en ik hou van die stralingswarmte, heerlijk ik zou niet anders willen en daarom stellen we het gebruik van de cv altijd graag uit totdat het echt gaat vriezen, want dan gebruik ik de cv wel maar ook minimaal en probeer ik alles met de houtkachel te verwarmen. Af en toe zet ik dan de cv aan, omdat ik anders bang ben dat de leidingen bevriezen, maar zover is het nog lang niet, eerst nog heerlijk genieten van deze best warme dagen in november.