woensdag 11 november 2015

De Sint komt, dus tijd voor Speculaas

Het Sinterklaasjournaal is maandag weer begonnen en dus wordt hier thuis weer gevraagd naar Speculaas.
Dat is een traditie: speculaas en mandarijntjes. Dat hoort erbij. Hier tenminste wel. Als is zoon alweer 8 jaar en geloofd hij niet meer, toch blijft de speculaas en dat is ook gezellig.

Ik las het blog van Annemiek: www.annemieksmijmeringen.nl en daarop stond het recept voor huisgemaakte speculaas. Dus ging ik gisteravond in het donker nog naar de super, want ik had natuurlijk net te weinig boter in huis. Het was een heerlijk ritje, koud was het niet.
Vanochtend nadat ik zoon naar school had gebracht, ben ik begonnen met het deeg maken, het werd een hele kliederboel, maar dat ligt aan mij ;)
Het rook heerlijk, die geur van speculaaskruiden, super. Het deeg verdeelde ik in 2-en, verdeelde dat over de bakplaat met de deegroller en hup de oven in. Het andere gedeelte gaat er direct achteraan. Na 30 minuten geurt heel het huis naar speculaas, dat krijg je er gratis bij en laat ik dat nou helemaal geweldig vinden :) En dan moet je het uit de oven meteen aansnijden, dus er was natuurlijk een randje over om te proeven. Maar tel je vingers voor je eraan begint, want het is eigenlijk te lekker.

Het leuke is, als de mannen straks thuiskomen ze beide helemaal blij worden en zullen zeggen: Heb je speculaas gebakken, oh mag ik een stukje...?
En dan komt het moeilijkste gedeelte, het bewaken van de koek. Want als je er eenmaal aan begint dan is het hier altijd zo op, ook al zijn we maar met z'n drieën ;)
Nu maar hopen dat we bij de intocht zaterdag op tv nog een stukje speculaas over hebben ;)