woensdag 11 november 2015

De dure maand komt eraan

Het is alweer november en dat betekent dat de dure decembermaand er weer aan komt.
Voor mij houd het in, hand op de knip.
Zo min mogelijk uitgeven, zoveel mogelijk doen met wat er is.
Dat levert soms hele aparte gerechten op, maar ook waardering voor de gewone maaltijd, zoals bijvoorbeeld boerenkool of rode kool met gehakt of een vegaburger of rauwe spitskool met rozijntjes.
Ik probeer zoveel als mogelijk de vriezer leeg te eten, want meestal met kerst wordt er een vleespakket van het bedrijf van mijn man gegeven. Daar doen wij dan een hele tijd mee, want veel vlees eten we niet, en dat is prima. Scheelt in de eurootjes en het is goed te vervangen door bonen. Niets mis mee. Maar voor dat het pakket komt, wil ik graag de vriezer schoonmaken en helemaal ontdooien. Er liggen nog wat maaltijden in als lasagne, Chili com carne, en lasagnebladen van vers pastadeeg en nog een zak met bramen. Ik denk dat ik daar zondag maar een bramencrumble van maak. Altijd lekker en heel gemakkelijk en snel te maken. De rest van de maaltijden zijn handig, voor de dagen dat zoon naar voetbal moet, dan is er niet veel tijd om te koken en dan is zo'n Chili con carne uit de vriezer prima. Ik rasp er dan nog wat oude kaas over van het kontje van de kaas wat toch overblijft en met 45min oventijd kunnen we dan aan tafel. Helemaal goed.
Zo bespaar ik de komende tijd op mijn huishoudgeld. Van het geld wat ik overhoud, leg ik een deel apart, voor uitjes tijdens de adventperiode. We vinden het bijvoorbeeld altijd zo leuk om dan de kerstmarkten in Duitsland te bezoeken, een mooie traditie! Het andere deel wordt geïnvesteerd in houdbare producten zodat ik in de dure decembermaand de winkel niet in hoef te gaan. En dat scheelt enorm. Ook in de stress, want oei Oei wat is het dan druk in de supermarkt! Daar wil ik dan het liefst niet heen en op deze manier lukt dat aardig en de nodige fruit en groenten kan ik ook halen bij de groenteman op de markt. Ach en zo heeft vast iedereen zijn of haar tradities en voorkeuren als net om de decembermaand gaat. Tuurlijk gaan we er mooie tijd van maken en tuurlijk zijn er wat mooie en praktische cadeautjes onder de kerstboom straks als het eenmaal zover is. Maar tot die tijd wordt er hier bespaart en bespaart en vooral veel vooruit gedacht en gepland. Ik heb het afgelopen jaar veel geleerd door goed mee te doen met het blog van Annemiek www.annemieksmijmeringen.blogspot.nl en dat ga ik dit jaar weer in praktijk brengen en hopelijk leer ik dit jaar weer en boel bij. De nadruk ligt hier dan op tijd voor elkaar, het huis gezellig maken met de spulletjes die op zolder liggen, genieten van samen spelletjes doen gezellig bij de houtkachel, koffie met huisgemaakte speculaas en een kerstmenu die uit gewone dingen bestaat, die iedereen lust en oh zo lekker zijn, maar dan met een kleine kerstknipoog. Zoals bijvoorbeeld uiensoep met een bladerdeegster er bovenop met een paar flarden kaas of wat sesamzaad. Prachtig ziet het eruit en zo heerlijk dat groot en klein er van geniet. Heerlijk toch. Och, wat heb ik weer zin in die gezellige decembermaand :) want als ik nu goed oplet en niet uit de band spring, hebben we met Kerst nog steeds de grootste lol en gaan we dit jaar voor het eerst met Oud en Nieuw ook nog eens oliebollen bakken. Nu nog hopen op wat sneeuw tegen die tijd, dat zou perfect zijn. Of vrieskou, dan kunnen we in de tuin van grondwater een klein schaatsbaantje aanleggen. Superleuk!
Maar voor nu, doen met wat er is en dat is echt geen straf. We genieten alvast in het voren van al wat komen gaat... De donkere dagen voor Kerst, de adventtijd met alle gezelligheid die daarbij hoort. Ja ik ben misschien wat romantisch van geest, en het is natuurlijk nog maar half november, maar ja dat kleurt de wereld toch net een beetje mooier ;) en het maakt de besparingsslag, die nog geslagen moet worden, net een beetje gemakkelijker. Motivatie, daar begint het mee. Tenminste, bij mij.