maandag 24 augustus 2015

Stil

Wat is het stil in huis...
De school is weer begonnen vanochtend en oh wat hadden we een zin om te gaan... Niet dus.
Met tegenzin kwamen we ons bed uit.
Mam, moet het echt? Ja, het moet echt.
Vind jij dat leuk, dat de school weer begint mam? Nee, echt niet.
Oh gelukkig mam, ik dacht al dat ik de enige was... Nee hoor echt niet....

De dag begon met frisse tegenzin en om de moed erin te houden, maakte ik een bakje klaar met watermeloen en een beker diksap. Hup in de nieuwe tas. En ik dacht nog, zou dat niet gaan lekken?
Die watermeloen dan hè, maar dat zal wel goed gaan, dacht ik.
We kwamen bij scholen zoonlief zegt.....: ah nee mama, de beker lekt..! Ik dacht oh jee toch? En jawel hoor. De nieuwe tas is op dag 1 al voor de school begint voorzien van een doorlekvlek van watermeloen. Pffff dat begint al goed.. Niet dus, vanmiddag maar even in een sopje.
Tja, niets aan te doen en morgen alles dus in een goed gesloten bakje.

En voor nu is het weer back to basic.
De aardappels zijn weer geschild en de boontjes zodadelijk ff plukken en gewoon een balletje gehakt erbij. De koffie die ik net had is weer ouderwets gezet zonder koffieapparaat. Gewoon een plastic filter met koffie in het filterzakje op een kopje zetten en warm water opgieten. Smaakte heerlijk!
De was hangt alweer te wapperen en de boodschappen voor deze week zijn weer binnen.
Het was een kort lijstje!
Dat komt omdat de moestuin nu zoveel groente levert dat we amper allemaal kunnen opeten. Boontjes, courgettes, tomaten in overvloed... Ect. Heerlijk omdaarvoor niet op pad te hoeven. Gewoon ff door de tuin en klaarmaken. Verser dan vers, een ware traktatie voor de smaakpapillen.
Ik gaf maar liefst €21,45 uit. Fijn, want de vakantie is toch altijd ook een flinke kostenpost. We sparen er gewoon voor, dus erg is het niet, maar wel fijn om nu ook wat boodschappen doen betreft terug te gaan naar de basis. Wat is er nog? Wat kan ik zelf maken? Wat is echt noodzakelijk en wat niet? Een weekmenu maken aan de hand van de voorraad en het hoognodige halen. Zo zal het hier de komende tijd gaan. En is dat erg? Nee, in het geheel niet. Fijn juist om weer creatief om te gaan met wat er is en daarvan een lekkere en gezonde maaltijd te maken. Zolang er nog groente in de tuin is, zit het met de dagelijkse groente wel goed. ;)
En daarna? Dan ga ik gewoon weer naar de markt. Ook leuk!
En straks?
Mijn zoon van school halen en brengen en weer halen. Een warme maaltijd tussen de middag en hopelijk is de eerste schooldag in groep 6 een beetje bevallen. We hopen het.
Het halen en brengen vind ik leuk om te doen en mijn zoon is nog wat te jong om alleen over straat te gaan. Hij is nog maar 7 jaar. En dan moet hij 2 gevaarlijke straten oversteken waar flink hard gereden wordt en het zicht niet optimaal, dus ik fiets nog wel een tijdje mee. Lijkt me beter en zolang hij dat zelf ook gezellig vind is dat prima.