maandag 20 juli 2015

Voorraad en ons menu

Bij terugkeer na de vakantie bleek al snel dat er niet veel meer in huis was.
Nu was ik even in de vriezer gedoken, maar daar was gelukkig nog van alles.
De voorraadkasten, die waren voor de vakantie niet meer aangevuld, omdat ik niet lopen kon, ivm met mijn been die op 3 plaatsen gestoken was en ik niet op of neer kon. Maar we zijn maar met z'n drieën en met wat creativiteit en mijn moestuin kom ik dan toch een heel eind, denk ik.
Zaterdag hebben we couscoussalade gegeten met boontjes, komkommers, paprika, ui en een restje Turks brood. 
Zondag zijn we uit eten gegaan, want ik had nog een waardebon liggen en daarvan hebben we zelfs nog overgehouden. Dus dat was ook gemakkelijk en kostte niets.
Vandaag heb ik al vroeg in de ochtend een wandelingetje gemaakt door mijn moestuintje en ik zag mooie boontjes hangen. Dus het werd boontjes. En ja, die hadden we zaterdag ook al gegeten maar dat is toch niet erg?
In de kas zag ik nog 2 kleine groene paprika's, dus die gingen ook mee. Ik had nog rode paprika's en komkommer over van de Haagse markt en een ui had ik nog op voorraad. Ook plukte ik nog wat blaadjes sla en zie daar ons menu: gekookte boontjes, met kipvleugeltjes uit de vriezer, sla met komkommer en roergebakken paprika, ui. Als toetje waren er nog wat aardbeien.
Het werd met smaak opgegeten en er is niets overgebleven ;)
Morgen wil ik iets met aardappel maken, daarvoor moet ik eerst nog wel de aardappels uit de moestuin opgraven, maar dat is niet het probleem. Het probleem is dat onze actifry stuk is.
Het apparaat is inmidddels ook al weg naar de stort, maar ja we zijn we zo gewend geraakt aan de knapperige aardappeltjes met enkel 1eetl. olie. Hoe gaan we dat nu weer oplossen?
Ik had natuurlijk naar de winkel kunnen rennen om direct een nieuw apparaat te kopen, maar het leek me een goede uitdaging om het eens iets anders te proberen. Het plan is om ze dan in dezelfde hoeveelheid olie in de oven te doen op een bakpapiertje of duurzame bakfolie. Misschien eerst eventjes voorkoken.

Ik heb geen idee of je dan dezelfde knapperigheid krijgt, maar het is de moeite waard om het te proberen. Als het lukt scheelt het toch alweer gauw €150,00. Want zo'n actifry is mooi maar je moet er wel diep voor in de buidel tasten en ik ben net zo blij met de extra ruimte die vrijkwam. Dus dat proberen we morgen. Het lijkt me een goed idee om dat te combineren met een salade van rauwe worteltjes uit de tuin en wat sla, komkommer en paprika en misschien een eitje. Maar die moet ik dan zo dadelijk nog wel even gaan halen bij de biologische kippenboerderij hier in de buurt. 
Woensdag is meestal onze pastadag, met daarbij een salade. 
En veel verder kijk ik voor nu maar niet. De rest wordt een combinatie van vriezer en moestuin.