zondag 5 juli 2015

Klusjes voor de vakantie...

Het is nog geen vakantie, maar met het warme weer en niet heel veel superluchtige kleding in de kast, was het tijd om zelf even iets in elkaar te zetten. Er lagen nog een aantal naaiklusjes op me te wachten waar ik nog niet aan toe was gekomen. Vanochtend heb ik de naaimachine gepakt en heb ik maar liefst 4 dingen kunnen afmaken!
Voor het hele warme weer heb ik een soort gewaad gemaakt. Supersimpel. Gewoon een lap stof gepakt waar ik in paste qua afmeting. Dan de schouders schuin afstikken. De volle breedte gebruiken dus dat kun je gewoon dichtstikken tot een eindje voor het einde want een loop split is wel fijn. Dus de beide zijkanten bleven wat hoger open en dat heb ik met een rolzoompje simpel afgewerkt.
Voor de hals daar de ronding ingeknipt en afgewerkt een biaisbandje. En natuurlijk houd je ook ruimte open waar je armen door moeten en ook de armsgaten heb ik afgewerkt met een simpel rolzoompje. Voor de buste heb ik zo op de gok toch op t laatst nog maar een coupe verwerkt, maar erg nodig was het eigenlijk niet.
Dus dat was klusje 1.

Daarnaast had ik al een jaar een jurkje in de kast hangen die ik niet droeg.
Reden was dat het te strak zat of eigenlijk dat de hobbels en bobbels door de loop van de jaren ontstaan (oeps) te erg te zien waren. En de neklijn was te hoog. Zonde van het jurkje. Dus wat deed ik:
1.Ik stikte de ronding voor de heupen eruit, dus gewoon recht naar beneden.
2.van af de plek onder de buste aan weerskanten op de zijnaad een elastiekje met de lengte die je hebben wil om er een leuk hemdje van te maken.
3.Het elastiek heb ik er rekkend opgezet. En dan heb je opeens rimpeltjes vanuit de zijnaad die alle plekken waar je de hobbels en bobbels zitten, opeens gecamoufleerd zijn. Hoera!
4.De naad van de halslijn, haalde ik uit
5.De halslijn heb ik dieper/lager uitgeknipt en weer laten aansluiten bij de schoudernaden.
6.De stof heb ik op een cm ongeveer doorgestikt met een zigzagsteek, zodat de rek erin blijft, en het staat ook best geinig eigenlijk.
Dus van een jurk naar een hemdje met rimpeltjes. Dat was klusje 2. 

Daarna was de broek aan de beurt.
De broek is iets aan de kleine kant, en dus was de kruisnaad een klein stukje opengesprongen. Die heb ik weer op de originele plek aan elkaar gestikt en ik het er voor de zekerheid een stiksel achter gemaakt, op 2-3mm. voor het geval de naad nog eens knapt, dan sta ik niet gelijk in mijn onderbroek... heel fijn idee :) maar voorlopig gaat de broek eerst maar de kast is, maar wel heel.
Dat was klusje 3.

En tot slot een shirtje dat ik iets te lang kocht. Het shirts was precies zolang dat het op het breedste deel van mijn heupen kwam. Dat staat mij niet zo mooi, dus dat moest korter of langer. Er was weinig stof over, dus dan is er maar 1 keuze, korter!
Ik haalde de naad los en ik heb de stof 3-4cm korter geknipt, de zoom er eerst weer ingestreken en toen netjes weer gestikt. Ook dat shirt kan weer in de kast, en kan weer gedragen worden.
Dat was klusje 4.
En zo zie je maar, soms is een kleine aanpassing aan een kledingstuk al genoeg om het passend te krijgen, zodat je het weer met plezier draagt. Leuk dat naaiwerk!
Ik zal morgen proberen of ik er foto's bij kan plakken.
De 'before and after' foto's zitten er niet in, die ben ik tijdens het maken vergeten, maar 'after' foto's dat moet lukken :)