donderdag 23 juli 2015

Een mooie donderdag met een prikkelrandje

Het was een heerlijke vakantiedag.
We hebben een beetje uitgeslapen tot 08.00uur.
Mijn man moet nog werken dus was om 06.00uur al vertrokken.
Mijn zoon en ik hebben nog even heerlijk gekletst en daarna had hij het plan gevat om bij de dichtstbijzijnde Hema een ontbijtje te doen.
Prima!
Het is vakantie en dus mag dat best.
Dus op de fiets naar de Hema en daar in alle rust een ontbijtje verorbert.
Na het ontbijtje gingen we op weg naar de fietsenmaker.
Mijn zoon is echt heel erg toe aan een grotere maat fiets.
De fietsenmaker had een zelfde model als wat hij nu ook heeft en waarvan hij eigenlijk geen afscheid wil nemen, dus dat kwam goed uit.
Het model is bekeken en geprobeerd, en de oude fiets konden we keurig inruilen, dus dat scheelde weer wat in de prijs. Morgen mag hij de fiets al ophalen.
Wat een snelle service.
Erg fijn idee dat hij het nieuwe schooljaar in groep 6 nu met een veilige passende fiets tegemoet kan fietsen.

Verder zijn vandaag mijn neefje en nichtje samen met mijn moeder en zus op visite geweest.
Dat was erg gezellig want zo vaak komt dat niet voor.
Mijn zoon vond het nodig om een hommel uit het zwembad te redden.
Erg lief en daar complimenteer ik hem altijd mee, maar wat gebeurde er: hij liet de hommel op zijn hand opdrogen en ik zei nog: niet doen, dadelijk steekt ie. Maar nee, zoonlief wilde er niets van weten want een hommel kan niet steken dacht hij, maar toen hij de hommel van zijn hand af wilde doen, stak het beestje in zijn vinger!
Oei oei oei!
Ik stond net met een dienblad vol met thee en ranja en taart voor de gasten in mijn handen en maande mijn zoon om zijn hand in elk geval in het zwembad te steken.
Koelen helpt vaak.
Maar ik had het dienblad nog niet neergezet of hij stond te springen van de pijn.
Ik heb de boel op tafel gezet en ben met hem naar binnen gegaan om de prikplek uit te zuigen met zo'n apparaatje. Er kwam wel wat vocht uit, en na dat een paar keer te hebben gedaan werd de pijn minder. Mijn zoon is erg flink geweest. Na het uitzuigen heb ik er een middeltje tegen het jeuken op gedaan en daar ging hij weer. Met een rode vinger, wat dik werd en zich snel uitbreidde naar de andere vingers.
Maar van even rustig aandoen wilde hij niets horen, hij ging op weg naar het zwembadje om te spelen met zijn neefje en nichtje die inmiddels al in het water lagen. Het water koelde zijn hand goed en na een half uurtje spelen was de plek goed gekoeld maar mijn zoon werd steeds stiller en stiller en zijn oogleden werden dikker en dikker.... Stil op een stoel zitten, dat is niets voor mijn zoon. Hij is altijd druk in de weer met van alles en praat je de oren van je hoofd. Heel leuk hoor, maar als hij dan opeens heel stil naast je op de stoel kruipt en voor zich uit begint te staren en zegt dat hij wil slapen.... dan wordt ik toch een beetje bang.
Ik vertrouwde het niet en belde met de huisarts.
Die stelde me gerust.
Letten op benauwdheid en uitslag, dan aan de bel trekken.
Het lichaam heeft natuurlijk even tijd nodig, dat is inderdaad logisch.
En inderdaad na een uurtje werd de hand minder rood en minder gezwollen.
Alleen de plek waar geprikt is, daar lijkt een blaar te ontstaan.
Even afwachten maar.
Verder heeft hij er geen last meer van.
Gelukkig.

En dus was het toch ook nog een leerzaam dagje zo in de tweede vakantieweek op donderdag.
We leerden dat hommels kunnen steken.
Opletten geblazen, maar ik denk dat mijn zoon zijn lesje heeft geleerd. Hij zal niet snel meer een hommel op zijn hand laten opdrogen als hij er eentje red uit het water.
Dat was eens maar nooit weer!