woensdag 29 juli 2015

De derde vakantieweek, rondom huis

De derde vakantieweek begon rustig.
Maandag ruimden we de boel op van het logeerpartijtje en manlief moest gewoon weer werken.
Zoon en ik ruimden het huis op.
Poetsten en stoften de hele bovenverdieping en ook de badkamer boven kreeg een goede beurt. We maakten plannen voor de rest van de week.
Het logeerpartijtje had er toch wel een beetje ingehakt, want zoon wil eigenlijk gewoon het liefste thuis blijven en lekker spelen.
Nou prima!
We maakten een weekmenu en keken wat we nog moesten aanvullen op de voorraad om deze week niet onnodig veel richting supermarkt te hoeven gaan, want dat doe ik toch echt het liefst zo min mogelijk. Altijd al, maar in de vakanties zeker.
Dus het eetplan was gesmeed met inbreng van zoon ;)
We deden een paar snelle boodschapjes en verder heeft hij de maandag heerlijk gespeeld. Hij wilde een circuit. Hij kwam wc rolletjes tegen, en zie daar een circuit was al snel gemaakt.
Hij vermaakte zich opperbest en ik heb 's middags nog alle toiletten en de douche beneden schoongemaakt. Dat ging nog best snel.
Later deden we nog een spel en dan vliegt de dag toch ook weer voorbij.

Dinsdag hebben we ons nuttig gemaakt door mijn kledingkast op te ruimen. Het was hard nodig.
Ik had de afgelopen weken al telkens de broeken die te groot waren geworden apart gelegd en nu heb ik die allemaal weggedaan. Een hele goede reden om op gewicht te blijven en de lijn naar beneden toe door te zetten. 2 spijkerbroeken zijn nog goed. Prima, daar red ik het wel even mee.
De rest inclusief hemdjes en shirtjes die ik al meer dan een jaar niet meer gedragen heb gingen op een stapel. En de stapel groeide want ook ging de bezem door de rokjes en ook een badpak op de stapel. Zoon vond het prachtig. Hij zat op het grote bed en mocht zeggen of het mooi was of beter weg doen. Hij heeft best een goede smaak! Leuk! En vooral erg gezellig!
Na een uurtje hebben we de brui eraan gegeven, een andere keer gaan we weer verder. Maar het resultaat mag er zijn. 4 tassen vol gingen naar de kringloop. En wat voelt dat lekker! Ongelooflijk.
En drie vakken in mijn kast zijn weer netjes en ik kan weer iets vinden ;)
Super!
Later die dag heb ik besloten om iets wat ik al lange tijd graag wil en nu ik geen werk meer heb ook geen enkele reden meer zie om het niet te doen is om kippen te houden.
Het lijkt me zo gezellig.
Ik had ze eerder al eens, maar dan helemaal achter in de tuin. Dat is in ons geval toch al snel zo'n 70m. verwijderd van de achterdeur. Dat is niet gezellig en je ziet er ook niets van. Dus dat was niet wat. Nu waren die kippen ook om een of andere reden heel snel ziek en zijn we met alle kippen inclusief de haan ook naar de dierenarts gegaan, maar geen heeft het overleeft, terwijl ze een pracht hok hadden en een grote ren... maar waarom dat gebeurde weten we niet.
Nu na een paar jaar durf ik het voorzichtig weer aan, maar ik wil ze niet zover bij me vandaan. Dichterbij lijkt me beter.
Waarom weet ik niet, maar ik vind het ook gezellig om dat van huis uit te kunnen zien en volgen.
En na alle narigheid van de afgelopen tijd hoop ik dat we hier veel plezier van gaan hebben.
Dus ik kocht op dinsdagmiddag een hok.
Betaalde keurig en woensdag zou het geleverd worden.
Top!

Woensdagochtend toen we gingen kijken naar kippen en 4 wyandotte krielkippen hadden uitgezocht bij iemand in het dorp, bleek bij thuiskomst per mail dat het hok niet leverbaar was. Gelukkig hadden we de kippen gereserveerd en nog niet meegenomen. Maar het hok was helemaal niet meer te leveren. Tja en dan...? De kippen zouden we vandaag of morgen ophalen hadden we toegezegd. Dus wij naar de dierenwinkel maar daar stond maar 1 hok en dat was niet iets wat we zochten. Toen naar een dorpje verderop. Eerst gebeld, daar stonden er 2. Nou in de auto en kijken en ja, dat was een heel erg mooi hok en ook de prijs viel mee. Ok, die gekocht en ingeladen en thuis het hok zo goed en kwaad als het ging met het bijbehorende bouwplan aan de slag. Dat ging minder vlot als we wilden en zoon bleek maar aandringen; 'papa vandaag wil ik echt de kipjes ophalen'. Tja het gaat niet sneller dan het gaat, maar met z'n drieën is het gelukt om 5uur stond het kippenhok helemaal in elkaar op de juiste plek, want ook dat bleek nog een heel gedoe. Niet hier, niet daar, nee dat is niet mooi, dat is niet handig, daar is de grond scheef..... pff  maar het hok staat en vanavond hebben we de dames kip opgehaald en in hun nieuwe verblijf gezet.

We aten beschuit met muisjes en maakten foto's en oefenden alvast wat met de namen. Gezellig.
De dames vinden het nog wel reuze spannend allemaal. Ze tokten wat en keken verschrikt om zich heen. Ze zullen wel denken, want is dat? Wind? Gras? Dat ken ik niet, maar dat duurde niet lang en toen begonnen ze toch wat in de grond te pikken. Ik had ook wat stukjes brood gegeven wat ze opaten. Nu is het een kwestie van het hok verkennen. Ik hoop dat ze het naar de zin gaan krijgen. Ze hebben ook al namen: Rosemarijn (bruin met zwart randje), Murphy (grijs), Coco (grijs-bruin) en Anouk (zwart-wit). De namen heeft mijn zoon bedacht, leuk!
Rosemarijn en Anouk zien er goed uit, Coco en Murphy hebben wat last van pikken gehad en zijn wat veren bij de staart kwijt. Dat zou vanzelf weer goed moeten komen, afwachten maar.
Ik hoop wel dat ze vanavond zelf naar binnen gaan, want buiten is het toch echt te fris voor ze. Ze komen uit een schuur en ik wil niet dat ze kou vatten. Dat lijkt me niet goed. Ik houd het even in de gaten anders zet ik ze wel binnen. Moet lukken.