maandag 20 april 2015

Yoghurt zelf maken, het experiment


Vandaag was de dag.
Vanmiddag.
Ik had van de vriend van een lieve vriendin/collega, melk van de boerderij gekregen.
Een hele kan vol!
Geweldig!

Ik had gelezen op het blog van Teunie: www.eenvoudigleven.blogspot.nl dat je eenvoudig zelf je eigen yoghurt kan maken. Ik las het en ik dacht: dat zou fantastisch zijn, dat wil ik proberen!
Ik had het eerder geprobeerd met gepasteuriseerde melk, maar dat was geen succes.
Nu in de herkansing met echte boerenmelk.
Ik kookte 1 liter melk en liet het vervolgens afkoelen totdat ik 7 tellen mijn pink in de warme melk kon houden zonder 'auw' te roepen.
Nu was ik natuurlijk vreselijk ongeduldig en na 3 tellen was het: AUW. 
Een tijdje later na 5 tellen...: AUW en jawel nadat de pink nog een tijdje nagloeide en ik het bijna zat was, het lukte: 7 tellen de pink in de melk. Hoera!
Op dat moment heb ik 1 eetlepel yoghurt, gewone goedkope, toegevoegd en het hele zaakje even goed doorgeroerd. Toen ging de hele inhoud in 2 thermosflessen en de dop er stevig op. Ik heb ze op het aanrecht gezet, zodat het rustig aan kan terugkoelen.
Ik heb er een briefje op geplakt waarop staat: niet aankomen! Hopelijk lukt mij dat ook om eraf te blijven. Ik ben zo nieuwsgierig of het nu wel gelukt is.
Morgenochtend zal ik het weten.
Na ca. 8 uur is het als het goed is yoghurt, maar dat is midden in de nacht en dat is me toch een beetje te gek om dan te gaan kijken of het gelukt is, misschien als ik niet kan slapen.....
Anders ga ik morgenochtend kijken. Nu maar hopen dat het yoghurt wordt.....  en snel dag :)