donderdag 2 april 2015

Kruidkoek en speltbrood

Ik had vandaag zo'n zin in kruidkoek....
Maar omdat ik nog flink moet herstellen en nog niet mag fietsen en/of autorijden, dacht ik: ik bak het zelf wel. Hoewel ik dat nog nooit gedaan had. Maar ik dacht kan vast niet heel moeilijk zijn.

Ik heb op internet gezocht en zag veel variaties langskomen.
Ik heb voor een heel simpele versie gekozen, dit is het recept:

250 gr. bloem
200 gr. donkere basterdsuiker (ik nam lichte en een deel gewone suiker omdat ik niet genoeg had)
200 ml. melk
1 eetl. speculaaskruiden
2,5 theel. bakpoeder
1 ei geklutst
snuf zout.

Je mengt de droge delen eerst met elkaar zodat eventuele klontjes eruit zijn. Voeg dan het geklutste ei en de melk toe en roer tot je een mooi glad beslagje hebt. Ik heb het daarna in een tulbandvorm gedaan en in een voorverwarmde oven 180graden Celcius voor 50-60min gebakken.
Het hele huis geurde heerlijk....

Het nadeel van heerlijke geuren in huis is natuurlijk dat iedereen opeens in de keuken komt en roept: oh, mag ik dadelijk een stukje proeven... en tja omdat het de eerste ooit gebakken was... ok, klein stukje dan, en dan kom je terug..... een groot gat. Tja hopelijk kan ik de rest voor Pasen bewaren :)

En omdat de oven toen toch al warm was heb ik ook nog een brood gebakken, die stond al in de voorrijs dus die ging er mooi achteraan. Morgen of zaterdag wil ik nog vlechtbroodjes maken voor 1e paasdag. Dat lijkt me wel gezellig op de ontbijttafel