zondag 8 februari 2015

Zuurdesem

Ik was vorige week begonnen met speltmeel en water om zuurdesem te maken.
Elke dag heb ik er 15 gram meel en 15 gram water bij gedaan. Gaandeweg werd de geur aangenamer, en zelfs verdubbelde het opeens. Ongelooflijk!
Het kwam tot leven.
Het elastiekje zit bij de hoeveelheid na het dagelijkse voer- en doorroermoment. Je ziet op de foto dat het verdubbeld is.


Dapper zette ik door en hoopte maar dat ik het desem op een dag niet zou vergeten.
Gelukkig ging alles goed en nu heb ik vandaag een begin gemaakt met het zetsel. Ik had geen idee ervan, maar dat is ca. 150 gram van het ontstane desem bij een hoeveelheid meel doen en weer water toevoegen zodat het nog net door te roeren is. Dat heb ik nu net gedaan en nu maar hopen dat het omhoogkomt en er morgen een brood van gebakken kan worden. Ik had goede hoop dat ik dat vanavond nog kan doen, het heeft inmiddels al 6 uur gestaan, maar heel hoog is het nog niet.
Ik wacht nog even af wat er gebeurd en anders gewoon morgen kijken wat ik doen kan.
Op de foto het zetsel.