woensdag 4 februari 2015

Tomaatjes en ander gerommel

Tomaatjes zaaien.
Normaal doe ik dat een keer in april soms in maart, maar dit jaar ben ik werkelijk vroeg.
Vroeger dan vroeg.
Ze staan al gezaaid en wel in de vensterbank!
Ik dacht vorige week ik probeer het en ik zie wel of het gaat lukken.
Nu na een tijdje doorgebracht te hebben op de vensterbank onder plastic in de kamer komen ze zowaar op.
Nu maar hopen dat ik ze goed kan opkweken en ze niet voortijdig omvallen ofzo.
Ik ga ze als ze nog net iets groter zijn, verplaatsen naar een kamer waar niet gestookt wordt, want ik wil wel sterke plantjes. Dan met de plantenspuit erover en hopen, hopen dat het lukt.
Ik ben erg benieuwd.
Ik zal binnenkort eens een fotootje maken van het jonge grut.
Mijn toestel heeft wat kuren, daarom vind je ook niet veel foto's op het blog, maar ik ga het nog eens proberen. Wie weet lukt het deze keer wel.

Dan nog iets lekkers:
Ik heb een vreselijk machtig en waarschijnlijk dikmakend toetje gegeten.
Niet voor elke dag, maar lekker!
Hier komt het: je neemt 30 gram bloem en 30 gram boter, die smelt je in de pan en laat het even garen. Vervolgens doe je er scheutje voor scheutje een halve liter melk bij of naar gelang de dikte die je wenst. Doe het alsof je een bechamelsaus maakt. Dan gaat er naar smaak suiker bij, 2 of 3 eetlepels en dan is het een kwestie van laten afkoelen tot lauwwarm.
In een kommetje doe je alvast een halve banaan in plakjes en als de saus lauw is gaat die erover.... mmmmm en dan moet je je waarschijnlijk beheersen om niet alles op te eten.
Het recept komt van madamezsazsa.blogspot.nl kijk maar eens bij haar recepten, dan vind je het ook.
Zij heeft het recept met ei, maar ik ben altijd een beetje bang voor rauw ei, dus maakte ik het zonder ei, ook erg lekker.

Ook ben ik bezig om zelf desem, zuurdesem te maken.
Ik heb de eerste dag 15 gram speltmeel en 15 gram water met elkaar gemengd in een plastic bakje en dit met een losse deksel op de vensterbank gezet. Elke dag even doorroeren en weer 15 gram meel en 15 water toegevoegd. Nu na 5 dagen is het werkelijk actief! Het is al een keer bijna verdubbelt in hoogte.  Ik vind het zo spannend! Zou het wel lukken?
Ze zeggen dat het na een week helemaal goed zou moeten zijn om mee te bakken.
Op het moment ruikt het nog niet erg lekker, maar we zijn ook nog niet aan dag 7, ik wacht het rustig af.

Daarnaast ben ik aan het opruimen.
Ik heb kleding van onze zoon uitgezocht en alles wat te klein is in zakken gedaan en naar de ruilwinkel en naar de kledingcontainer. Er zaten ook wantjes en mutsjes bij, wat is dat toch altijd schattig. Maar onze zoon is al 7, dus het werd tijd.
Ik heb me voorgenomen om elke dag een aantal dingen weg te gooien. Het is werkelijk verbazend wat je dan tegenkomt en ik mezelf afvraag waarom dit nog in huis is eigenlijk. Snel in de zak en weg ermee. Er zijn al 4 zakken de deur uit. Hoera!
Deze week is de schoenenla al opgeruimd en de garderobe bij de voordeur. De voordeur gepoetst en het stoepje geveegd. Zo, dat komt toch al weer wat gezelliger binnen.
Het is er weer netjes en nu bijhouden. Dat probeer ik te doen met behulp van de Flylady, misschien ken je het wel. Google maar eens dan vind je het wel. Elke dag een bepaalde routine en dan komt vanzelf alles aan de beurt en met leuke uitdagingen. Dan gaat het een stuk gemakkelijker.
Ik ga nog snel even aan de slag.