donderdag 12 februari 2015

Moestuinkriebels

Het is nog maar net februari of mijn moestuinkriebels beginnen weer flink op te zetten.
Ik wil zo graag een grote moestuin, maar ja dat vergt een plan en ook een onderhoudsplan. Dus heb ik het plan gevat om het stuk wat ik erbij wil snoepen te bedekken met karton.
Dikke laag.
Het stuk wat ik erbij wil is gewoon nog gras.
Door het te bedekken heb ik goede hoop dat het gras bezwijkt en dat scheelt weer spuiten, en frezen etc. want ik wil geen chemicaliën in mijn moestuin en ik las dat de grond zo omhalen als met frezen ook niet echt goed is voor het bodemleven, tja ik weet het niet, maar als het met karton lukt is het leuk.
Mooi Experimentje! Dus ik verzamel overal waar ik kan karton. Alles gaat aan stukken en wordt in de tuin gelegd, een gieter water erover en een zware steen tegen het wegwaaien. Als dat klaar is wil ik het gaan bedekken met houtsnippers, althans de paden. De rest wordt bedolven onder een dikke laag compost. Tegen de tijd dat het tijd is om te zaaien, haal ik het karton weg en hoop ik dat de rest eronder het begeven heeft. Zo niet, dan wordt het flink wieden.
In mijn plastic tunnelkasje heb ik gister de deur maar weer eens geopend. Er zitten wel luchtgaten aan maar er stond nog wat snijbiet en rucola, die laatste was zo stug geworden, echt alles heb ik eruit gehaald. Een laag compost hadden we al eerder op de leeggekomen stukken gedaan. Nu is het een kwestie van verdelen. Maar rustig aan en elke dag een stukje.
Ik heb Moestuinmest in korrelvorm gehaald en kalk, want ik zag dat er mos op de grond begon te groeien in de kas, dat schijnt niet goed te zijn, al ben ik niet deskundig. Maar kalk is vast geen bezwaar en mest is zeker geen overbodige luxe dus dat wil ik morgen gaan doen. Alles eco/bio.
Ze zeggen dat de zon gaat schijnen, dus heerlijk om dan in het kasje bezig te zijn, want het is er al snel lekker warm in.

Op de vensterbank staat alweer een nieuw bakje met tomatenplantjes. Ik hoop, ik hoop, dat het goed gaat dit keer. Vorig jaar heb ik op dat stukje grond mijn nieuwe kasje gezet en mijn vriend heeft de stukken omgespit, alleen is er geen mestkorrel aan te pas gekomen. Er hebben paprika's, tomaten, sla, spinazie, selderij en pompoenen in gestaan en dat ging best goed al waren de pompoenen piepklein. Dus ik denk dat de aarde wel wat mest kan gebruiken. Morgen maar lekker aan de slag met harken en kruiwagens compost sjouwen beetje doorspitten en rijkelijk strooien met kalk en mest, beetje water geven, nieuw karton op de 'to be'- moestuin leggen. Gieters water sjouwen en genieten van het zonnetje, de vogels die ook al druk zijn en van het uitvoeren van de voorbereidingen en plannen voor het nieuwe moestuin jaar. Want oh wat ben ik ongeduldig! Ik wil zaaien. Het schijnt dat in het kasje spinazie en snijbiet en tuinbonen al best kunnen. Tuinbonen doe ik niet, vind ik echt niet lekker, maar spinazie en snijbiet..... altijd lekker. Zeker ook in de pasta of als rauwkost. Super! Dus ik hoop dit weekend ook nog een begin te kunnen maken met de indeling in de kas, en misschien al met zaaien, want wisselteelt dat moet natuurlijk. Elk jaar moet elk gewas weer een stukje opschuiven. En vanavond, mijn zaadjes opzoeken en dan.....? Vroeg onder de wol, anders wordt het morgen niks met al die plannen.