zaterdag 14 februari 2015

Dagje werken in het zonnetje op... Valentijnsdag

Het was een prachtige dag vandaag.
De dag begon heerlijk, met afgebakken broodjes uit de oven en een gekookt eitje.
Wat een luxe zo, met een glaasje jus d'orange.
Daarna lekker naar buiten om de kalk die ik eerder kocht rond te strooien in de tuin. De voortuin en een gedeelte van het gras in de achtertuin hebben nu kalk gehad. Maar de zak was toch wat kleiner dan gehoopt en dus hebben we er later die ochtend nog een grote 25kg. zak bijgekocht. Dat moet voldoende zijn voor de rest van de tuin, hoop ik.
Mijn vriend heeft de voortuin onder handen genomen.
Er staan 2 boompjes die we vorig jaar ook niet gesnoeid hadden en afgelopen zomer wel heel groot waren geworden. We waren bij elke goede windvlaag bang dat er takken zouden uitbreken. Hoog tijd om de snoeischaar er in te zetten. Normaal zijn wij altijd een beetje laat daarmee, maar nu, misschien zijn we zelfs wel wat aan de vroege kant, maar ja beter nu dan dat de hele boel alweer begint uit te lopen.

Ook de mestkorrels heb ik overal rondgestrooid, bij de moestuinbakken, de fruitbomen, en alle bakken waar ik vorig jaar groente in teelde. Zo, dat klusje kan ik ook weer van mijn lijstje afstrepen.
Nu moet daar natuurlijk ook nog compost op, maar dat doe ik een andere keer wel weer.
Het zonnetje scheen zo heerlijk en we hebben tussen de middag voor het eerst dit jaar buiten gegeten.
In het zonnetje, met de jas aan, maar toch. Lekker een kom warme groentesoep.

Later die ochtend zei ik al had ik kalk gekocht, we waren even gezellig met z'n allen naar het tuincentrum gegaan, wat was dat leuk!
Ze hadden alweer violen en dus belandde er heel veel kleuren in mijn kartonnen doosje. Ook hadden ze alweer groenteplanten voor onder glas, ik was helemaal verbaasd, maar ik heb sinds vorig jaar een kasje dus ik dacht: kom we gaan er gewoon een paar proberen.
Voor EUR 0.20 per plantje kost je dat ook niet zoveel. Mooi om te proberen. Dus heb ik 4 sla-plantjes gekocht, 4 plantjes rucola, 2 Chinese koolplantjes en 2 spitskool plantjes. En oh, ook nog een ranonkeltje, die vind ik altijd zo prachtig. Dus daarvan ook 2 gekocht. Thuis heb ik alles even in een bakje met water gezet en toen in mooie potten en een hangpot en bakken langs het huis gepoot. Wat een mooi gezicht is dat weer. Ik hoop toch dat de lente een beetje doorzet nu. Wat een heerlijkheid die zonnestralen in je gezicht. 

Moe wordt je er wel van, zo de hele dag buiten in de weer, want de kas was wel bestrooit met mest en kalk, maar nog niet klaar om te zaaien of planten. De plantjes kon ik natuurlijk ook niet buiten laten staan, dus heeft mijn vriend heel lief voor mij de grond een beetje omgespit en weer prachtig aangeharkt, klaar om te planten. Ook heb ik meteen in piepschuim bakken paprika gezaaid en knolselderij en sla, plastic erover en nu maar hopen dat het op gaat komen...

Ik heb de plantjes nat in de grond gezet met nog een beetje regenwater rondom de plantjes en nu maar hopen dat ze warm genoeg blijven in de kas. Ik ben heel benieuwd of dit gaat lukken... De deur zit weer dicht, ik ga morgen wel even kijken of alles is goed gegaan vannacht.
En vanavond? Vroeg naar bed en morgen maar lekker rustig aan doen en dat kan ook want het is morgen zondag. Heerlijk, ik kijk er nu al naar uit.